
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Lubelskiego Urzędu Skarbowego po rozpatrzeniu pisemnego wniosku z dnia 30.03.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 31.03.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w sprawie opodatkowania przekazania gazetek reklamowych - informuje, że stanowisko Spółki wyrażone w przedmiotowym wniosku jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 31.03.2005 r. wpłynął do Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.
Z opisanego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że Spółka ponosi wydatki na druk i kolportaż gazetek reklamowych. Jest to podstawowa forma reklamy sprzedawanych produktów. Łączna wartość przekazywanych gazetek przekracza limit 0,125 % wartości sprzedaży opodatkowanej w poprzednim roku podatkowym.
Wnioskujący pyta czy przekazanie gazetek reklamowych podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?
Spółka stoi na stanowisku, że przekazywane klientom gazetki informacyjno- reklamowe podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa.
Podatek naliczony w związku z
nabyciem tych gazetek podlega odliczeniu.
Spółka swoje stanowisko uzasadnia tym, że gazetki informacyjno-reklamowe nie spełniają warunków dotyczących zakwalifikowania ich do prezentów i próbek o małej wartości, gdyż nie jest możliwa identyfikacja osób, którym są przekazywane, brak konkretnego adresata i prowadzenie ścisłej ewidencji kto je otrzymał jest niemożliwe.
Zdaniem Organu takie stanowisko jest nieprawidłowe.
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Z definicji zawartej w art. 7 ust. 1 i 2 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust.1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez dostawę rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny,
- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub części.
Jednakże w myśl ust. 3 cytowanego art. 7 przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.
Z brzmienia powyższych przepisów wynika, iż przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek bez względu na to, czy dokonane zostało na cele związane czy też na cele nie związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (nie będzie powodować powstania obowiązku podatkowego ponieważ zostało wyłączone spod działania przepisów ustawy o VAT).
W przedmiocie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem przedmiotowych towarów i usług należy stwierdzić, że z treści art. 86 ust. 1 i 2 cyt. ustawy wynika, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124
Zgodnie z ust. 2 cyt. art. 86 kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:
1) suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
a) z tytułu nabycia towarów i usług,
b) potwierdzających dokonanie
przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
c) od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;
2) w przypadku importu- suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego;
3) zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
4) kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Natomiast z brzmienia ust. 8 cyt. art. 86 wynika, iż podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą:
1) dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na
terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami;
2) czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3- 7.
Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, iż mimo tego, że czynność przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek została wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT, to podatnik będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanych z ich nabyciem (art. 86 ust. 8 pkt 2).
Udzielona interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.
Ponadto nadmienia się, iż wg stanu prawnego na dzień 31 maja 2005 r. przekazanie materiałów informacyjno- reklamowych (gazetek) na cele związane bezpośrednio z prowadzonym przedsiębiorstwem (zwiększenie obrotów) nie podlegało opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów, gdyż nie wypełniało dyspozycji zawartej w art. 7 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy- do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.
Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 i art. 239 Ordynacji podatkowej).
