
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu pisemnego wniosku znak- bez znaku z dnia 28.02.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 03.03.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w sprawie prawidłowego zaklasyfikowania przedmiotu transakcji jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa i w związku z tym prawidłowego rozliczenia podatkowego - informuję, że stanowisko Spółki wyrażone w przedmiotowym wniosku jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 03.03.2005 r. wpłynął do Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Spółka w grudniu 2004 r. dokonała sprzedaży wyodrębnionego organizacyjnie oddziału z siedzibą w Warszawie, stanowiącego zorganizowaną
część przedsiębiorstwa. Oddział wpisany do KRS jako Biuro Handlowe był jednostką organizacyjnie i terytorialnie wyodrębnioną, wyposażoną w znaczny zakres samodzielności do podejmowania decyzji handlowych, takich jak:
- wyszukiwanie rynków zbytu,
- nawiązywanie kontaktów handlowych,
- prowadzenie negocjacji handlowych,
- zarządzanie podporządkowanym kierownikowi Oddziału personelem,
- wystawianie faktur sprzedaży,
- prowadzenie ewidencji.
Oddział nie stanowił zakładu samodzielnie sporządzającego bilans.
Dla realizowania powierzonych mu zadań Oddział wyposażony był w środki trwałe (komputery, samochody, meble, wyposażenie biurowe itp.) oraz wartości niematerialne i prawne (oprogramowanie). Na stanie ewidencyjnym Oddziału znajdowały się również produkty wytwarzane przez Spółkę i towary. Oddział miał wyodrębniony rachunek bankowy, prowadził ewidencję należności i zobowiązań a także zajmował się windykacją należności.Przedmiotem transakcji były składniki majątkowe
ujęte w ewidencji Oddziału w dniu transakcji, a w szczególności:
- środki trwałe,
- produkty w magazynach,
- należności od odbiorców.
W dniu transakcji na stanie ewidencyjnym Oddziału nie było żadnych zobowiązań handlowych.
Transakcja została dokonana w formie aktu notarialnego a dla potrzeb podatku od towarów i usług udokumentowana fakturą VAT.
Wnioskujący pyta, czy w przedstawionej sytuacji słusznie wystawił faktury VAT i opodatkował poszczególne składniki majątku rzeczowego składających się na zorganizowaną część przedsiębiorstwa?
Spółka stoi na stanowisku, że wszystkie przesłanki uznania zbywanego Oddziału za zorganizowaną część przedsiębiorstwa zostały spełnione i przedmiotowa transakcja jest czynnością podlegającą ustawie o podatku od towarów i usług.
Mając na uwadze przedstawiony przez Spółkę w przedmiotowym piśmie stan faktyczny zdaniem Organu takie stanowisko jest prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast w art. 6 ust. 1 cyt. ustawy wskazano, iż przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans.
Ponieważ ustawa nie definiuje pojęcia "przedsiębiorstwa" należy w związku z tym odwołać się do definicji zawartej w art. 55#185; Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Zgodnie z treścią tego artykułu przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:
1) oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa),
2) własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne
prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości,
3) prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych,
4) wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne,
5) koncesje, licencje i zezwolenia,
6) patenty i inne prawa własności przemysłowej,
7) majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne,
8) tajemnice przedsiębiorstwa,
9) księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.W przypadku dostawy, darowizny lub rozporządzenia poszczególnymi składnikami majątku przedsiębiorstwa w taki sposób, że zostaje utrzymana jego forma organizacyjna, nie może być mowy o sprzedaży przedsiębiorstwa.
W myśl art. 55#178; Kodeksu cywilnego czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów
szczególnych.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedmiotem dostawy (sprzedaży) nie jest przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55#185; Kodeksu cywilnego ani zakład (oddział) samodzielnie sporządzający bilans.
W związku z powyższym dla potrzeb podatku od towarów i usług należało odrębnie rozpatrywać poszczególne składniki majątku będące przedmiotem transakcji i opodatkować je zgodnie z przypisanymi im stawkami tego podatku. Spółka postąpiła prawidłowo wystawiając fakturę VAT dokumentująca wykonanie czynności o której mowa wyżej.
Nadmienia się, iż przedmiotem analizy tut. Organu nie były objęte załączniki do pisma Spółki z dnia 28.02.2005 r.
Udzielona interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia i traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy- do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.
Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 i art. 239 Ordynacji podatkowej).
