POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a, art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. ... - Interpretacja - POIV-443/16/05

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.04.2005, sygn. POIV-443/16/05, Urząd Skarbowy w Zamościu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika
Referencje
ZP/443-45/04, informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a, art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 28.02.2005 r. znak GiGN.72240-F/16/05 oraz przesłanego za pośrednictwem Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie dnia 15.03.2005 r. wniosku z dnia 24.02.2005 r. znak GiGN/SP/72240/2/05 w sprawie zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego postanawiam:

ocenić stanowisko Strony jako nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego gmina miejska jest właścicielem gruntów, które na podstawie zawartych przed 1 maja 2004 r. umów zostały oddane w użytkowanie wieczyste. Postawione pytania dotyczą tego czy opłaty roczne z tytułu użytkowania wieczystego tych gruntów podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, właściwej dla tych transakcji stawki podatku oraz kwestii czy wnoszone przez użytkowników wieczystych opłaty należy traktować jako kwotę netto czy brutto?
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste nie mieści się w zakresie w/w definicji dostawy towarów, nie daje bowiem prawa do rozporządzania gruntami jak właściciel. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej. Pobieranie opłat za użytkowanie wieczyste gruntów stanowi więc dla celów podatku VAT odpłatne świadczenie usług.
W związku z tym, że ustawodawca nie określił dla tych czynności obniżonej stawki VAT, ani też nie przewidział zwolnienia z opodatkowania tego typu usług, zastosowanie będzie miała podstawowa stawka podatku VAT w wysokości 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów usług.
Zgodnie z art. 29 ust.1 w/w ustawy o PTU podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Stanowiącą podstawę opodatkowania kwotę należną z tytułu sprzedaży ustalają strony zawartej umowy.
Stosownie do przepisów ustawy z dnia 21sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603) w związku z oddaniem gruntu w użytkowanie wieczyste, od użytkowników wieczystych pobierane są określane opłaty. Zatem w przypadku użytkowania wieczystego podstawę opodatkowania stanowią opłaty pobierane z tego tytułu, pomniejszone o kwotę podatku. Oznacza to, że kwota pobranej opłaty za wieczyste użytkowanie jest kwotą brutto.
Unormowania dotyczące zmiany wysokości opłat za użytkowanie wieczyste wynikają z przepisów w/w ustawy o gospodarce nieruchomościami a nie z przepisów podatkowych. Zgodnie z art. 3 tej ustawy właściwym w sprawach gospodarki nieruchomościami, regulowanych przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami, jest Minister Infrastruktury. W związku z tym kwestia możliwości zwiększenia opłat pobieranych z tytułu użytkowania wieczystego nie należy do kompetencji organów podatkowych.
Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.
Zgodnie z art. 14b §1 i §2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a §4 w/w ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zamościu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.

Urząd Skarbowy w Zamościu