
Temat interpretacji
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik planuje zbycie w drodze zamiany nieruchomości obejmującej działki. Dla przedmiotowych działek Miasto ... w chwili obecnej nie posiada planu zagospodarowania przestrzennego, który stracił ważność z dniem 31.12.2004 r. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta ..., zatwierdzonym uchwałą Rady Miejskiej teren, na którym położone są działki zapisany jest jako "tereny komercyjne do zainwestowania". Wyżej opisane działki Miasto ... zamierza zamienić na działki stanowiące własność osoby fizycznej. Przedmiotowa zamiana odbędzie się za dopłatą przez osobę fizyczną na rzecz Miasta ... różnicy wartości zamienianych działek.
Zgodnie ze stanowiskiem Strony podatek od przedmiotowej transakcji winien być naliczony od różnicy wartości zamienianych nieruchomości.
W świetle postanowień art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 2 pkt 6 cytowanej ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług pod pojęciem towarów rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Dokonując analizy pojęcia zamiany należy odwołać się do postanowień ustawy Kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), gdzie w art. 603 czytamy: przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Zatem pod pojęciem dostawy, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, należy również rozumieć zamianę rzeczy (towaru) na rzecz bądź na usługę, bowiem czynność taka skutkuje przeniesieniem prawa do rozporządzania zamienianymi rzeczami (towarami) jak właściciel. W przypadku zamiany występuje wynagrodzenie, którym jest otrzymanie innej rzeczy lub świadczenie usług, co oznacza, że wynagrodzenie nie ma formy pieniężnej lecz jest określone w naturze.
Zgodnie z unormowaniem art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Jednocześnie w świetle postanowień art. 29 ust. 3 ustawy jeżeli należność jest określona w naturze, co ma miejsce w przedmiotowej sprawie, podstawą opodatkowania jest wartość świadczenia obliczona na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania świadczenia, pomniejszonych o podatek.
Tak więc w świetle cytowanych powyżej regulacji prawnych w przypadku zamiany towarów (w przedmiotowej sprawie nieruchomości) podstawę opodatkowania ustala się korzystając z postanowień art. 29 ust. 3 cytowanej powyżej ustawy. Podstawę opodatkowania stanowi zatem wartość świadczenia (wartość nieruchomości Miasta ...) obliczona na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania świadczenia, pomniejszonych o podatek.
Stanowisko Strony przedstawione w piśmie uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
