Z pisma wnioskodawcy wynika następujący stan faktyczny: - Interpretacja - PP/443/1/26/27/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.04.2005, sygn. PP/443/1/26/27/05, Urząd Skarbowy w Wałbrzychu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z pisma wnioskodawcy wynika następujący stan faktyczny:

Gmina, w trybie przepisów art. 7 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9 poz. 43 ze zm.) - przekształciła zakład budżetowy, który zajmował się gospodarką mieszkaniową w jednoosobową spółkę z o. o. gminy.

Gmina z mocy prawa w związku z ustawą z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego - stała się właścicielem dochodów i wydatków w zakresie usług takich jak :

- centralne ogrzewanie - dostarczanie wody,

- odbiór odpadów komunalnych ciekłych - obsługa wodomierza,

- odbiór odpadów komunalnych stałych - odbiór ścieków.

W/w usługi dostarczane są do budynków mieszkalnych, w których gmina jest jedynym właścicielem lub do budynków wspólnotowych mieszkalnych, powstałych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.), gdzie gmina jest jednym z właścicieli.

Spółka na podstawie umowy o zarządzanie i administrowanie otrzymuje faktury za ww. usługi, które są wydatkiem gminy tzn. - Spółka otrzymuje faktury za "media" dokonuje rozliczeń i weryfikacji. Bez dokonywania zmian wartości i podatku refakturuje na gminę. Rozliczenie zostaje między gminą a lokatorem za pośrednictwem Spółki.

Z uwagi na fakt, że ich liczba jest duża, spółka sporządza zestawienie zbiorcze faktur. "Faktury zbiorcze są adresowane na gminę. Gmina płaci za faktury spółce, a spółka analitycznie poszczególnym kontrahentom." Natomiast gmina posiada specjalny rachunek na który lokatorzy mieszkań komunalnych gminy wpłacają opłaty bezpośrednio na rachunek gminy.

Spółka usługowo prowadzi gminie - rejestry w zakresie podatku VAT.

W ocenie podatnika - "Zakres wykonywanych zadań własnych gminy określa art. 7 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U 2001 r. Nr 142 poz. 1591). Organizację w zakresie realizacji zadań wyżej wymienionych narzuciła ustawa o gospodarce komunalnej (cytowana we wniosku). Mając powyższe na uwadze Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ spełnia wymogi art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) zgodnie z którym - w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych." "Gmina wykonując zadania własne gminy może dokonywać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie rejestrów."

Pytanie Strony, dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego z rejestrów prowadzonych dla rozliczenia podatku VAT.Ustosunkowując się do powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego wyjaśnia, co następuje:W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast sumę kwot podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika - art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy. Zatem odliczenia podatku naliczonego - dokonuje się na podstawie otrzymanych od kontrahenta faktur VAT.

Podatnicy podatku VAT obowiązani są prowadzić stosownie do zapisu art. 109 ust. 3 ww. ustawy z dn. 11 marca 2004 r. (z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9) -ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 128 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Reasumując - podatnik obowiązany jest do prowadzenia rejestru VAT (oczywiście podatnik może powierzyć prowadzenie rejestru innemu podmiotowi), z wszelkimi niezbędnymi danymi jak w powołanym przepisie, natomiast podstawę (prawo), do odliczenia podatku naliczonego daje wyłącznie faktura VAT.

Urząd Skarbowy w Wałbrzychu