
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy czynności wykonywane przez Spółkę, z tytułu
których przysługuje jej od kontrahenta wynagrodzenie (bonus), stanowią usługi w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
postanawia:
- uznać stanowisko Strony za prawidłowe
U z a s a d n i e n i e
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w związku z podpisaniem umowy najmu lokali w budynku biurowym należącym do polskiego podatnika (wynajmującego), Strona otrzyma jako najemca od podmiotu trzeciego (usługobiorcy), jednorazowe wynagrodzenie pieniężne (bonus), który następnie zostanie rozliczony pomiędzy usługobiorcą a wynajmującym, tj. usługobiorca obciąży wynajmującego jako ostatecznego beneficjenta umowy najmu kwotą wypłacanego na rzecz Strony bonusu. Zgodnie z uzgodnieniami Strona otrzymuje bonus w zamian za :podpisanie długoterminowej umowy najmu z wynajmującym i wyrażenie zgody na warunki najmu określone w tej umowie - w tym zakresie ma stanowić pewnego rodzaju zachętę do zawarcia umowy najmu,możliwość posłużenia się przez usługobiorcę (i wynajmującego) nazwą Spółki, jako przyszłego najemcy, do podniesienia prestiżu wynajmowanych lokali biurowych i przyciągnięcia nowych najemców.Bonus zostanie wypłacony Stronie przez usługobiorcę, którym jest podmiot zagraniczny, który nie ma w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w postaci jakiejkolwiek innej placówki, personelu czy sprzętu.
W ocenie Strony, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wykonywane przez nią czynności, w zamian za które otrzyma Ona wynagrodzenie w postaci bonusu, stanowią czynności w rozumieniu w/w ustawy. Usługi te, z uwagi na ich cel, mają przy tym charakter usług reklamowych w rozumieniu tej ustawy.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od
towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczeniu usług na terytorium kraju. Przy tym przez w/w dostawę towarów rozumie się zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczeniu usług - stosowanie do art. 8 ust. 1 - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacjiświadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Powyższa, szeroka definicja świadczenia usług obejmuje zatem wszelkie zachowanie się strony kontraktu zgodnie z zawartym porozumieniem, która nie stanowi dostawy towaru, w zamian za które otrzymuje ona wynagrodzenie (np. w formie bonusu). Zachowanie to przybierać przy tym może postać czynną (działanie), jak i bierną (zaniechanie, tolerowanie, znoszenie). Podobne stanowisko zajął Minister Finansów w piśmie z dnia 30.12.200r. nr. PP3-812-1222/2004/AP/4026.
W związku z tym potwierdzić należy stanowisko, iż otrzymywane przez Stronę wynagrodzenie w postaci bonusu stanowi w świetle powołanych wyżej przepisów odpłatność za świadczenie usługi polegającej na wyrażeniu przez nią zgody i tolerowaniu faktu posługiwania się jej firmą (nazwą) przez kontrahentów.
