
Temat interpretacji
Postanowienie
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Kraków działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 16 maja 2005 r. ( data wpływu do tutejszego Urzędu 17.05.2005 r. ), w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie zastosowania stawki VAT w wysokości 7% do świadczonych robót budowlano -
montażowych, polegających na dostawie z usługą montażu i rozruchu dwupowłokowego zbiornika biogazu w Oczyszczalni Ścieków stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.
Uzasadnienie
Pytanie Spółki postawione we wniosku złożonym w tut. urzędzie dotyczyło kwestii:
- czy można zastosować stawkę podatku w wysokości 7% do świadczonych robót budowlano - montażowych polegających na dostawie wraz z usługą montażu i rozruchu dwupowłokowego zbiornika biogazu w Oczyszczalni Ścieków w J. ?
Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług budowlano - montażowych.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka wykonuje usługi polegające na dostawie zbiornika biogazu z usługą montażu i rozruchu w Oczyszczalni Ścieków w J.
Spółka uważa, że wykonywane przez nią roboty budowlano - montażowe sąz infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu i dlatego stawka 7% jest stawką
właściwą.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Kraków stwierdza co następuje:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami ) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a wyżej cytowanej ustawy w okresie od dniaprzystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.
Zgodnie z art. 146 ust. 2 wyżej cytowanej ustawy przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.
Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu zgodnie z ust. 3 tegoż artykułu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a rozumie się:
- sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
- urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
- urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne
jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.
Zatem do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych wyłącznie z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą ma zastosowanie stawka 7% podatku.
W przypadku, gdy realizowana infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu będzie miała związek zarówno z budynkami mieszkalnymi, jak i innymi obiektami budowlanymi, jak to jest w przedmiotowej sprawie, to na podstawie posiadanych dokumentów projektowych i kosztorysowych należy wyodrębnić część związaną z budownictwem mieszkaniowym oraz część związaną z innymi budynkami i opodatkować zrealizowaną inwestycję zgodnie z obowiązującymi dla tych obiektów stawkami, to jest 7% dla infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, a dla pozostałej 22%.
Biorąc powyższe pod uwagę oraz fakt, iż nie całość inwestycji jest związana z budownictwem mieszkaniowym, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Kraków uznaje, iż przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2005 r. ( data wpływu do tutejszego Urzędu 17.05.2005 r. ) stanowisko Spółki nie jest prawidłowe.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej służy zażalenie. Stosownie do art. 236 § 1 zażalenie wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.
