
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art14a § l i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005r. Nr 8 póz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 10.02.2005r. (data wpływu do tut. urzędu, uzupełnionego w dniu 28.02.2005r.), żądającego udzielenia pisemnej interpretacji art. 27 ust. 2 pkt 3 lit.d i art. 28 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.(Dz.U. Nr 54 poz.535 z późn. zm.).Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe w części dotyczącej zaliczenia wymienionej we wniosku usługi do usług na ruchomym majątku rzeczowym o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit.d. ustawy o podatku od towarów i usług.
Uzasadnienie
Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:Spółka od jej założenia ukierunkowała swoją działalność gospodarczą, polegającą na świadczeniu usług dla niemieckich podmiotów gospodarczych z zakresu kontroli technologicznej i jakościowej, na poszczególnych operacjach
wytwórczych, oraz kontroli końcowej produkowanych przez polskich producentów konstrukcji stalowych z branży energetycznej na rzecz odbiorcy mającego siedzibę lub miejsce działalności gospodarczej w Niemczech.Ponadto spółka w imieniu odbiorcy i na jego rzecz dokonuje końcowego odbioru ilościowego danej partii, oraz nadzoruje czynności związane z załadunkiem dostawczym tych wyrobów.Jednocześnie Spółka informuje, że w okresach obowiązywania ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11 póz. 50 ze zm.) wykazane wyżej usługi zostały przez nadzorujący Urząd Skarbowy zakwalifikowane w myśl art. 39 w/w ustawy, do usług eksportowych ze stawką VAT "O".Powyższe usługi 2004 roku mają swój początek w drugiej jego połowie i są świadczone przez Spółkę na takich kontraktowych zasadach jak w okresach poprzednich z tym uzupełnieniem, że zlecający usługę spełnił wymogi art. 28 ust. 7 ustawy o VAT i dla określenia miejsca świadczenia usługi podał numer
pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku VAT w kraju UE innym niż kraj wykonania usługi.
Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego:Spółka stoi na stanowisku, iż w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz w oparciu o treść art. 27 ust 2 pkt 3 lit.d z zastrzeżeniem art. 28 ust 7 ma prawo zakwalifikować swoje usługi do miejsca świadczenia tych usług gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania, tzn. miejsce siedziby usługobiorcy, czyli miejsce konsumpcji tych usług, a zatem nie obejmowania tych usług zasadami VAT i nie ujmowania wartości sprzedaży usług w deklaracji VAT-7.
Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:
Ustawa z dnia 11.03.2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 póz. 535 z późn. zm.)
podobnie jak i VI Dyrektywa, nie posługują się pojęciem "eksportu usług". Usługi wykonywane poza granicami kraju (Polski) posiadają - co do zasady z punktu widzenia polskiej ustawy, status usług niepodlegających w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co nie oznacza, że nie podlegają w ogóle opodatkowaniu. Zasady opodatkowania usług między podmiotami mającymi siedzibę w różnych państwach określają szczegółowe regulacje dotyczące miejsca świadczenia usług, zawarte w art. 27 i 28 w/w ustawy.Aby ustalić gdzie i kto powinien rozliczyć podatek VAT z tytułu świadczonych usług, należy przede wszystkim określić ich charakter. Ustawodawca bowiem przewidział wiele wyjątków, dla których miejsce świadczenia, a zarazem opodatkowania jest inne niż określone według ogólnej zasady wyrażonej w art. 27 ust. l w/w ustawy.
Obowiązek właściwego klasyfikowania czynności spoczywa na usługodawcy, który w przypadku jakichkolwiek trudności w ustaleniu właściwego grupowania, może zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikujących Urzędu Statystycznego w Łodzi (ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź). W przedłożonym wniosku Spółka nie podała grupowania PKWiU. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka świadczy usługi polegające na kontroli technologicznej i jakościowej oraz kontroli końcowej produkowanych konstrukcji stalowych z branży energetycznej. Jeżeli więc wykonywane usługi mieściłyby się w zakresie "Badań, Analiz Technicznych" (PKWiU 74.3) to miejsce ich świadczenia określałby § 4a ust. l rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 póz. 970 z późn. zm, ost. zm. Dz. U. Nr 17 póz. 150 z 2005r) zgodnie z którym w przypadku usług doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1) usług w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2) i usług w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3) świadczonych na rzecz:
osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych mniemającychosobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytoriumpaństwa trzeciego lubpodatników lub podatników podatku od wartości dodanej, mających siedzibę lubmiejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż krajświadczącego usługę- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności - stały adres lub miejsce zamieszkania. W praktyce oznacza to, że Spółka świadcząca usługi z zakresu kontroli technologicznej i jakościowej produkowanych przez polskich producentów konstrukcji stalowych z branży energetycznej na rzecz firmy niemieckiej nie będzie zobowiązana do obliczenia, wykazywania ani też zapłaty podatku w Polsce, a usługa ta zostanie opodatkowana w Niemczech, zgodnie z obowiązującymi tam regulacjami podatkowymi. Należy zaznaczyć, że warunkiem takiego rozliczenia jest podanie na fakturze numeru, pod którym nabywca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju - ust. 2 § 4a cytowanego rozporządzenia.
Pouczenie1.Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia;2.1nterpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowienie w terminie 7 dni licząc od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt l ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 Ordynacja podatkowa)
