Postanowienie - Interpretacja - PP.005/32/2005

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.05.2005, sygn. PP.005/32/2005, Drugi Urząd Skarbowy w Tarnowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika


Postanowienie

Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60) - Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie po rozpatrzeniu wniosku Gminy R. z dnia 16.05.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług


postanawia

potwierdzić prawidłowość stanowiska wnioskodawcy.


Uzasadnienie

Stan faktyczny wynikający z wniosku:

Gmina R. w ramach środków programu SAPARD zrealizowała inwestycję, zgodnie z umową zawartą w dniu 30.06.2004 r. Zakończenie inwestycji nastąpiło 15.12.2004 r. Wybudowana sala widowiskowa wraz z zapleczem w budynku wielofunkcyjnym wykorzystywana będzie na cele kulturalno-społeczne i sportowe. W przedmiotowym obiekcie nie będzie prowadzona działalność usługowa opodatkowana podatkiem od towarów i usług.


Wniosek dotyczy:

Potwierdzenia, że Gmina R. nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w cenach nabycia towarów i usług związanych ze zrealizowaną we wniosku inwestycją w systemie podatku od towarów i usług.


Stanowisko wnioskodawcy:

Skoro zakupione przez Gminę towary i usługi w ramach przedmiotowej inwestycji nie będą związane bezpośrednio z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, to tym samym nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w cenach nabytych towarów i usług.

Na wstępie należy podkreślić, że Urząd Gminy R. na dzień wydania niniejszej interpretacji jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT, a Burmistrz Gminy jako organ wykonawczy realizuje zadania Gminy przy pomocy Urzędu Gminy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl jednak art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przywołanego przepisu wynika, że wykonywanie przez organ władzy publicznej, jak też urząd obsługujący te organy ustawowych zadań w ramach zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty wyłączone będzie spod działania ustawy o podatku od towarów i usług, z wyjątkiem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zrealizowana przez Gminę inwestycja - współfinansowana ze środków Unii Europejskiej - nie będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną.

Stosownie do treści art. 86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści tego przepisu wynika, że obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego uzależnione jest od zakresu w jakim towary lub usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. Odliczyć można bowiem tylko podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi, tj. których następstwem jest określenie podatku należnego.

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu należy zatem przyjąć, że skoro zrealizowana przez Gminę inwestycja nie jest i nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, to nie jest możliwe skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko wyrażone w ww. wniosku, uważa się za prawidłowe.


Powyższa interpretacja:

- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swój ą moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;

- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej;

- w dacie wydania postanowienia nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.


Pouczenie:

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Drugi Urząd Skarbowy w Tarnowie