Spółka świadczy usługi spedycyjne na rzecz m.in. kontrahentów zagranicznych w tym także spoza Unii Europejskiej. Usługa stanowiąca przedmiot złożonego... - Interpretacja - 1433/NG/GV/443-24/2005/MP

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.04.2005, sygn. 1433/NG/GV/443-24/2005/MP, Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Spółka świadczy usługi spedycyjne na rzecz m.in. kontrahentów zagranicznych w tym także spoza Unii Europejskiej. Usługa stanowiąca przedmiot złożonego przez spółkę wniosku o interpretację, zakłada odbiór towaru z magazynu w Hiszpanii i jego dostarczenie do Ukrainy. Spółka jako spedytor działa na zlecenie kontrahenta ukraińskiego, na którego jest również zafakturowany towar, i który dokonuje odpraw celnych. W praktyce realizacja całości transakcji obejmuje dostarczenie przedmiotowego towaru najpierw do Polski (20 ton) i następnie jego wywóz na Ukrainę w 4-ech partiach (po 5 ton). W tym kontekście spółka prosi o informację czy w przedstawionych okolicznościach zasadnym jest stosowanie stawki 0% dla świadczonej usługi spedycji oraz czy miejsce świadczenia przedmiotowej usługi winno być definiowane na podstawie ar. 27 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z treścią przepisu art. 83 ust. 1 pkt 23 cytowanej na wstępie ustawy o VAT stawką właściwą w przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego, definiowanego odpowiednio w ramach ust.3 tegoż przepisu, jest preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 0%.Jednocześnie w myśl art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, poprzez usługi transportu międzynarodowego rozumie się także usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2 tego artykułu (tj. między innymi przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów oraz przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego , lotniczego i kolejowego). Przyjąć jednakże należy, iż tak zdefiniowane pojęcie usług transportowych tj. zrównanie z usługami transportu także usług pośrednictwa i spedycji międzynarodowej winno być stosowane wyłącznie dla potrzeb stosowania przepisu art. 83 ustawy o VAT (Dział VIII, Rozdział 4 ustawy o VAT), a ściślej preferencji określonej tym przepisem. W ocenie Naczelnika tut. Urzędu zaliczenie w rozdziale 4 ww. ustawy usług spedycji międzynarodowej do usług transportu międzynarodowego, jak wspomniano wcześniej, miało na celu wyłącznie objęcie tych usług stawką podatku VAT - 0%, co nie oznacza jednak, że zmienia się wobec tego charakter świadczonej usługi i należy taką usługę w każdym przypadku regulowanym ustawą o VAT utożsamiać z usługami transportowymi.

W przypadku natomiast określenia miejsca świadczenia przy świadczeniu usług, co do zasady, zastosowanie mają przepisy art. 27 - 28 ustawy o VAT. Zgodnie z zasadą wyrażoną w ramach art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, stanowiącym jednocześnie podstawową zasadę regulującą niniejszą kwestię - lex generalis, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania.Biorąc pod uwagę fakt, iż przepisy ustawy o VAT nie wskazują dla usług spedycji międzynarodowej odrębnej zasady definiującej miejsce ich świadczenia, w związku z tym należy przyjąć, że do usług tych ma zastosowanie reguła podstawowa powołana powyżej.Uwzględniając powyższe uregulowania należy stwierdzić, iż miejscem świadczenia usługi spedycyjnej w ramach transportu międzynarodowego dla podatnika będzie miejsce jego siedziby, a w przypadku stałego miejsca prowadzenia działalności - będzie miejsce stałego prowadzenia działalności, a w przypadku braku siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania.

Zaznaczyć przy tym należy, iż określona w ramach art. 83 ustawy o VAT możliwość stosowania w przypadku transportu międzynarodowego (w tym usług spedycyjnych) preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% nie jest uzależniona od wykonania takiej usługi w określonych ramach czasowych, stąd też ocena wypełnienia definicji transportu międzynarodowego winna nastąpić przy uwzględnieniu wszystkich, obiektywnych faktów towarzyszących świadczeniu takiej usługi.

Biorąc pod uwagę fakt, iż przedmiotowy towar transportowany jest ostatecznie na terytorium Ukrainy, należy zatem potwierdzić zasadność stosowania stawki 0% w przypadku świadczonej przez wnioskodawcę usługi spedycyjnej.

Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów