POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-17-1-GK/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.04.2005, sygn. PP/443-17-1-GK/05, Opolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki przedstawione w piśmie z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 18 stycznia 2005 r. ( złożonym w tut. Urzędzie 21 stycznia 2005 r.), Jednostka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka podpisała z kontrahentem zagranicznym umowę o świadczenie usług polegających w szczególności na dokonaniu analizy i określaniu niezbędnych i pożądanych kwalifikacji, predyspozycji i innych cech, jakie powinien posiadać kandydat poszukiwany do zatrudnienia na określonym stanowisku, wskazanie metod i źródeł pozyskania kandydatów na określone stanowiska pracy, poszukiwanie, dobór i rekomendowanie kandydatów na określone stanowiska pracy. W umowie stwierdzono, iż ostateczny wybór oraz zatrudnienie kandydatów do pracy, którzy zostali wskazani przez Spółkę należy wyłącznie do usługobiorcy posiadającego siedzibę na terytorium Wspólnoty Europejskiej, lecz poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W ramach ww. usług Spółka otrzymuje m.in. ryczałtowe wynagrodzenie za utrzymanie gotowości do działania, ryczałtowe wynagrodzenie za tworzenie i utrzymywanie bazy danych oraz dodatkowo godzinowe wynagrodzenie za ww. usługi, przy czym zarówno utrzymanie gotowości jak i tworzenie baz danych jest bezpośrednio związane z przedmiotowymi usługami.

Wątpliwości Spółki dotyczą miejsca opodatkowania podatkiem od towarów i usług ww. usług, przy czym Jednostka zajęła stanowisko, iż usługi te winny być opodatkowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stawką podatku w wysokości 22%.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje co następuje:

Na wstępie należy zaznaczyć, iż w wykonywane przez Spółkę usługi klasyfikują się w podklasie PKWiU 74.14 "Usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania" zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.). Zgodnie natomiast z art. 5 ust. 1 pkt 1 do 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) - zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Z powyższego wynika, iż usługi wykonywane poza terytorium kraju nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dla ustalenia miejsca opodatkowania wykonywanych usług niezbędnym jest sięgnięcie do Działu V, Rozdziału 3 "Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług" ustawy, a w przedmiotowej sprawie do art. 27 ustawy. Zasadą, wyrażoną w art. 27 ust. 1 jest, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Od powyższej zasady istnieją wyjątki zawarte w art. 27 ust. 2 do ust. 6 i art. 28 ustawy. Zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy przepis ust. 3 stosuje się m.in. do usług doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1). Zatem wykonywane przez Spółkę usługi nie będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług, lecz podatkiem od wartości dodanej na terytorium Państwa Członkowskiego w którym usługobiorca posiada swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności.

Ponadto tut. organ podatkowy informuje, iż na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Z powyższego stanu prawnego wynika, iż Ustawodawca wyraźnie odnosi się do przepisów dotyczących statystyki publicznej, w zakresie prawidłowego klasyfikowania danej czynności do określonej grupy towarów lub usług dla potrzeb opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W opinii tut. organu podatkowego powyższe przepisy należy interpretować w ten sposób, aby w praktyce nie dochodziło do sztucznego dzielenia poszczególnych części usługi głównej na usługi częściowe, co mogłoby doprowadzić do nieprawidłowości w opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług np. poprzez zmianę stawki podatku. Z opisanego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż otrzymywane ryczałtowe wynagrodzenie za utrzymanie gotowości do działania oraz tworzenie i utrzymywanie baz danych związane jest bezpośrednio z usługą główną tj. usługą doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Tut. organ podatkowy stoi na stanowisku, iż wynagrodzenie to winno być opodatkowane podatkiem od towarów i usług tak samo jak usługa główna, bowiem sam koszt utrzymania gotowości oraz utrzymanie bazy danych nie stanowią odrębnych czynności i same w sobie nie są odrębnym świadczeniem od usługi głównej. Stanowisko to znajduje swoje odzwierciedlenie w orzeczeniu Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-349/96 - Card Protection Plan Ltd, w którym stwierdzono m.in., iż "W celu ustalenia, dla celów VAT, czy świadczenie usług obejmujące kilka części składowych należy traktować jako jedno świadczenie, czy też jako dwa lub więcej świadczeń wycenianych odrębnie, należy przede wszystkim wziąć pod uwagę treść przepisu artykułu 2(1) VI Dyrektywy, zgodnie z którym każde świadczenie usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne oraz fakt, iż świadczenie obejmujące z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę nie powinno być sztucznie dzielone, co mogłoby prowadzić do nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemu podatku VAT. Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej."

Zatem całość usług wykonywanych przez Spółkę, w przypadku, gdy ich nabywcą jest podatnik podatku od wartości dodanej, są opodatkowane w kraju, w którym nabywca posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie i sposobie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. 253, poz. 2532 ze zm.) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.

Opolski Urząd Skarbowy