- Interpretacja - USIII/443/VAT/56/62/05EL

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.06.2005, sygn. USIII/443/VAT/56/62/05EL, Urząd Skarbowy Łódź-Polesie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie: art. 14 a - art. 14 d, art. 165 § 1, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku bez numeru z dnia 10.03.2005 r. (data wpływu 26.04.2005 r.) o interpretację zastosowania przepisów ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku bez numeru z dnia 10.03.2005 r.( data wpływu do tut. organu 26.04.2005 r. ) w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie podzielam poglądu wyrażonego w złożonym wniosku.

W dniu 26.04.205 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek bez numeru z dnia 10.03.2005 r., złożony w Pierwszym Urzędzie Skarbowym (... ) w dniu 10.03.2005 r., uzupełniony w dniu 26.04.2005 r., dotyczący interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W powyższym wniosku przedstawia Pan następujący stan faktyczny:

Sąd Rejonowy (... )Wydział Gospodarczy Rejestrowy w dniu 10 kwietnia 1996 r. na mocy wtedy obowiązujacego prawa - Rozporzadznie Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 października 1934 r. Prawo upadłościowe (Dz. U. z 1991 r. Nr 118, poz. 512 ze zm.) wyznaczył Pana na syndyka Zakładów (... ). Obowiązki i prace syndyka wykonywał Pan przez 8 lat i 3 miesiące. Sąd zgodnie z art. 123 ww. rozporządzenia na Pana wnioski Postanowieniami przyznał okresowo (w zasadzie co dwa miesiące), wg uznania zaliczki na poczet wynagrodzenia za wykonane czynności w danym okresie. Takich postanowień Sąd wydał kilkadziesiąt. Łącznie w czasie trwania upadłości Zakładów ( ... ) od dnia 10 kwietnia 1996 r. do 31 grudnia 2003 r. zaliczki wyniosły ( ... ) zł, a doliczając jeszcze dwie zaliczki z roku 2004 - łącznie wszystkie zaliczki wyniosły ( ... ) zł.

Postanowieniem Sądu z dnia 19 lipca 2004 r. za całość prac związanych z prowadzeniem upadłości Zakładów ( ... ) przyznano Panu wynagrodzenie w wysokości ( ... ) zł - brutto, potrącając wcześniejsze zaliczki.

W roku 2004 otrzymał Pan z kasy Z.P.Dz. ( ... ) resztę wynagrodzenia za okres od 10 kwietnia 1996 r. do 19 lipca 2004 r. w wysokości ( ... ) zł. W tej kwocie mieści się część wynagrodzenia za rok 2004 oraz odłożone wynagrodzenie za lata 1996 - 2004 . Zaliczki za minione okresy nie pokrywały w pełni wynagrodzenia danego okresu. Sąd Postanowieniem z dnia 17 września 1999 r. sygnatura akt ( ... ) przyznał zaliczkę na poczet wynagrodzenia za wykonane czynności od dnia 01 lipca 1999 roku do 31 sierpnia 1999 r. w kwocie 4.000,00 zł brutto, nie podając kiedy i w jakiej kwocie zapadnie postanowienie co do reszty wynagrodzenia za dany okres.

Sąd dopiero Postanowieniam z dnia 19 lipca 2004 r. Sygnatura akt ( ... ) ustalił za 99 mięsiecy trwania upadłości wynagrodzenie dla syndyka za wszelkie jego czynności w wysokości ( ... ) zł , co stanowi wg Pana ( ... ) zł średnio miesięcznie w okresie od 10 kwietnia 1996 r do 19 lipca 2004 r. W kwocie 92.300,00, wypłaconej syndykowi w roku 2004, wynagrodzenie za czynności wykonane w roku 2004, wynosi więc 16.121,00 zł (7 x 2.303,00 zł). Różnica 76.179,00 zł (92.300 - 16.121,00) stanowi wynagrodzenie za lata 1996 - 2003.

W powyższej sprawie przedstawia Pan następujące stanowisko:

Uważa Pan, że jako syndyk Z.P.Dz. ( ... ) w Łodzi z tytułu reszty wynagrodzenia za czynności syndyka z lat 1996 - 2004 wypłaconego w wysokości 92.300,00 zł w roku 2004 nie może być Pan zaliczany do podatników VAT w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług , gdyż przez cały czas trwania ww. upadłości miało w Pana przypadku zastosowanie prawa upadłościowego z lat wcześniejszych, a nie ustawa z dnia 28 lutego 2003 r. prawo upadłościowe i naprawcze, na które Minister Finansów powołuje się w swojej interpretacji z dnia 30 grudnia 2004 r. Podkreśla Pan, że czynności, obowiązki i zasady wynagrodzenia syndyka określone są inaczej w nowym, dziś obowiązującym prawie upadłosciowym, niż w prawie pod rządami, którego pełnił Pan obowiązki syndyka w Z.P.Dz. ( ... ) w Łodzi. Zaznacza Pan, iż "Prawo nie może działać wstecz".

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego wynikającego z przedmiotowego wniosku oraz stanu prawnego dotyczącego powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług z tytułu wykonywania czynności syndyka należy stwierdzić, iż przedstawione stanowisko jest nieprawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z trescią art. 8 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Podatnikami podatku od towarów i usług stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby samodzielnie wykonujace działalności gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność prowadzona przez syndyków stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy opodatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujacych na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Zamiar wykonywania działalności gospodarczej przez syndyka w sposób częstotliwy wynika chociażby z faktu posiadania odpowiedniej licencji uprawniającej do wykonywania powierzonej funkcji, czyli stałej gotowości do podjęcia czynności. Zgodnie z art. 51 ustawy 1 pkt 6 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe i naprawcze, (art. 14 § 1 pkt 3 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 października 1934 r. prawo upadłościowe ) wyznaczenie syndyka następuje w postanowieniu sądu o ogłoszeniu upadłości. Stosownym postanowieniem sąd powierza syndykowi pełnienie określonych funkcji w postępowaniu upadłościowym, których zakres precyzuje ustawa (w poprzednim okresie ww. rozporządzenie). O wynagrodzeniu i zwrocie poniesionych wydatków orzeka sąd na wniosek zainteresowanego. Wynagrodzenie pokrywane jest z nasy upadłości. Wydając stosowne postanowienie w powyższym zakresie sąd działa jako organ władzy.

Wobec działalności syndyka nie mogą mieć zastosowania postanowienia zawarte w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług , w zakresie odpowiedzialności za powierzone funkcje. Ryzyko gospodarcze wszelkich odpowiedzialności prawnych, w tym także czynności zobowiązaniowych syndyka ponosi zatem zawsze masa upadłości. Syndyk nie odpowiada za zobowiązania zaciągniete w sprawach dotyczacych masy upadłości. Odpowiedzialność za ww. czynnosci nie ponosi również sąd, który nie odpowiada za szkodę wyrządzoną na skutek nienależytego wykonania obowiązków przez syndyka. Sąd nie jest zatem związany z syndykiem więzami tworzącymi stosunek prawny jaki istnieje pomiędzy zlecającym a zleceniobiorcą w zakresie wynagrodzenia, warunków pracy oraz odpowiedzialności zleceniodawcy, o którym mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy. W świetle powyższego czynności syndyka wykonującego powierzone funkcje w postępowaniu upadłościowym na podstawie postanowienia sądu upadłościowego wypełniają dyspozycję art. 8 ust. 1 oraz art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku VAT i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej stawką wyrazona w art. 41 ust. 1 tej ustawy.

Jako zasadę w podatku od towarów i usług przyjęto, podobnie jak to miało miejsce do dnia 30.04.2004r., że obowiązek podatkowy w tym podatku powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Oznacza to, że o terminie rozliczenia podatnika podatku od towarów i usług z tytułu wykonania czynności przesądza moment powstania obowiązku podatkowego, czyli określenie kiedy dana transakcja powoduje skutek w postaci obowiązku wyliczenia oraz zapłacenia od niej należnego podatku.

Zarówno w art. 6 ust. 1 ustawy z dn. 08.01.1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) jak i w art. 19 ust. 4 ustawy z dn. 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) postanowiono, że jeżeli wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie poźniej niż w 7 dniu licząc od dnia wykonania usługi.

W związku z wejściem w życie przepisów ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) od dnia 01.05.2004r. w przypadku wykonania niektórych czynności zmianie uległy zasady ich opodatkowania oraz wysokość stawek podatku VAT.

Wykonanie przez podatnika czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bądź na mocy ustawy zwolnionych od podatku powoduje obowiązek rozliczenia podatku wg przepisów obowiązujących w dniu wykonania tej czynności.Zatem w przypadku czynności, które wykonane zostały przez podatników przed dniem 1 maja 2004r., dla których obowiązek wg w/w zasad powstał po dniu 30 kwietnia 2004r.- czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawek obowiązujących dla tych czynności w momencie ich wykonania tj. przed dniem 1 maj a 2004r.

Dodać należy, że do dnia 30.04.3004r. dyspozycją art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. przychody wymienione w art. 2-8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) były przedmiotowe zwolnione od podatku.

Należy jednak zaznaczyć, iż ciężar udokumentowania momentu wykonania usługi spoczywa na podatniku.

Urząd Skarbowy Łódź-Polesie