
Temat interpretacji
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna, działając na podstawie przepisów art.14a § 1 i § 2, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z wnioskiem z dnia 31 marca 2005r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w przedmiocie refakturowania usługi badania technicznego wykonanej przez Urząd Dozoru Technicznego - uznaje za n i e p r a w i d ł o w e stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Strona prowadzi działalność gospodarczą polegającą na naprawie i montażu urządzeń dźwigowych oraz sprzedaży. W celu wykonania badań technicznych montowanych lub sprzedawanych urządzeń - współpracuje z Urzędem Dozoru Technicznego.
Urząd Dozoru Technicznego za wykonaną usługę badania technicznego wystawia fakturę VAT. Do końca 2004r. stosował zwolnienie z VAT (symbol PKWiU 75.11.15), natomiast od stycznia 2005r. - wyłączenie z opodatkowania (na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, w związku z art. 34 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 21 grudnia 2000r. o dozorze technicznym).
Strona obciąża swoich klientów, bez doliczania marży, kosztami wykonania wyżej wymienionej usługi badania technicznego, poprzez ich refakturowanie.
W związku z tym pyta, jaką stawkę powinna stosować przy wystawianiu faktury (refaktury) dla swojego klienta za usługę badania technicznego, wykonaną przez Urząd Dozoru Technicznego? Czy powinna również refakturować te usługi jako niepodlegające opodatkowaniu VAT?
W opinii Strony w przypadku refakturowania usług winno się stosować taką stawkę podatku VAT jaka obowiązuje dla danej usługi, pod warunkiem niezmiennego jej charakteru i braku doliczania jakiejkolwiek kwoty przez refakturującego - cena usługi na refakturze nie ulega zmianie. Jest to tylko przeniesienie kosztów na podmiot, który faktycznie będzie korzystał z danej usługi.
Zgodnie z art.5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz.U.Nr 54, poz.535 ze zmianami/ - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jednocześnie zgodnie z art. 29 ust.1 wyżej wymienionej ustawy podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.
W związku z powyższym kwota należna obejmuje wszystkie elementy kosztów związanych z dostawą towaru (świadczoną przez podatnika usługą) i inne elementy kształtujące w efekcie kwotę, której sprzedawca żąda od nabywcy.
Zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak i wydane na jej podstawie akty wykonawcze, nie regulują zagadnienia refakturowania. Jednak w polskiej praktyce przyjęto, że z refakturowaniem mamy do czynienia, gdy występują następujące okoliczności:
- przedmiotem refakturowania są usługi,
- z usług nie korzysta podmiot (albo korzysta tylko w części), na który wystawiona jest pierwotna faktura,
- sprzedaż (odsprzedaż) musi być dokonana po cenie zakupu, bez marży narzuconej przez odsprzedającego, podmiot, który dokonuje refakturowania wystawia na rzecz nabywcy fakturę (refakturę) z uwzględnieniem tej samej stawki podatku VAT (bądź też stosuje zwolnienie od podatku), która jest na fakturze pierwotnej wystawionej przez usługodawcę,
- w umowie między kontrahentami powinno być zastrzeżone o odrębnym rozliczaniu (refakturowaniu) danego rodzaju czynności,
- refakturowane jest jedynie sprzedażą uboczną służącą realizacji zawartej umowy.
W ocenie tutejszego Organu w przedstawionym stanie faktycznym brak jest podstaw do refakturowania usługi badania technicznego wykonanej przez Urząd Dozoru Technicznego - poniesione koszty za badania techniczne, wykonane przez Urząd Dozoru Technicznego, stanowią część składową wykonanej usługi naprawy i montażu urządzeń dźwigowych (dostawy urządzeń dźwigowych), i powinny zostać opodatkowane wg stawki właściwej dla usługi (towaru).
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja - zgodnie z art.14b § 1 - nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast - zgodnie z art.14b § 2 - organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.
