POSTANOWIENIE - Interpretacja - USI/443-60/43/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.05.2005, sygn. USI/443-60/43/05, Urząd Skarbowy w Grudziądzu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grudziądzu działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po przeanalizowaniu wniosku z dnia 03.04.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 04.04.2005r.) o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Spółki

postanawia

uznać za niezgodne z obowiązującymi przepisami prawa przedstawione przez stronę stanowisko

UZASADNIENIE

Dnia 04.04.2005r. wpłynął do Naczelnika tut. Urzędu wniosek Spółki o udzielenie w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłaty za wieczyste użytkowanie gruntów.

Zgodnie z wymogiem art. 14a § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) - Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny i własne stanowisko w sprawie.

Na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego gruntów.

Z wyjaśnień Ministra Finansów z dnia 08.02.2005r. nr pisma PPZ-811-1868/BM6-16233/2004/E i Ministra Infrastruktury opublikowanych w Rzeczypospolitej z dnia 16 lutego 2005r. wynika, że to gminy muszą ponieść ciężar podatku VAT.

Urząd Miejski w Grudziądzu pismem z dnia 02.03.2005r. Ldz. MK.I.72240-5-137/05 poinformował Spółkę, że opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości za 2005r.. została podwyższona o 22% z tytułu VAT. Opłata roczna bez podatku VAT wyniosła 6.938,53 zł, a z podatkiem VAT 8.465,01 zł.

W piśmie podano, że osoby zainteresowane wystawieniem faktury VAT proszone są o wypełnienie oświadczenia.

Spółka uważa, że nie może pomniejszyć podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturze z tytułu opłat za wieczyste użytkowanie, skoro gmina nie ma prawa przerzucać tego ciężaru na użytkowników gruntów.

Zdaniem Spółki, skoro Spółka nie odliczy podatku naliczonego, a gmina nie wystawi faktury korygującej VAT naliczony to opłata za użytkowanie wieczyste obciążająca koszty firmy będzie wyższa.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności faktyczne, Naczelnik tutejszego Urzędu nie podziela stanowiska Spółki w sprawie.

Prawo użytkowania wieczystego jest prawem rzeczowym, którego treść i granice określone zostały zasadniczo w przepisach Kodeksu cywilnego oraz ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004r. nr 261, poz. 2603 ze zm.).

Zgodnie z art. 232 Kodeksu cywilnego, grunty stanowiące własność Skarbu Państwa, a położone w granicach administracyjnych miast oraz grunty Skarbu Państwa położone poza tymi granicami, lecz włączone do planu zagospodarowania przestrzennego miasta i przekazane do realizacji zadań jego gospodarki, a także grunty stanowiące własność gmin lub ich związków, mogą być oddawane w użytkowanie wieczyste osobom fizycznym i osobom prawnym.

Zgodnie z zapisem art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez dostawę towarów rozumie się co do zasady przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste nie mieści się w zakresie definicji dostawy towarów, zawartej w art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, nie daje bowiem praw do rozporządzania gruntem jak właściciel, ani nie zostało wymienione pośród praw wskazanych w tym przepisie.

Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Ponieważ oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu, i nie jest dostawą towarów, uznać należy, że jest ono świadczeniem usług w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o ile wykonywane są przez podatników tego podatku. Z kolei nie uznaje się organów władzy publicznej za podatników podatku od towarów i usług w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

O ile więc organ władzy publicznej wykonuje określone czynności, działając jako strona umów cywilnoprawnych, uznawany jest za podatnika podatku od towarów i usług, a wykonywane przez ten organ czynności podlegają opodatkowaniu VAT na zasadach określonych w przepisach regulujących pobór tego podatku. Organów władzy działających jako podatnicy VAT dotyczą te same zasady (zawarte w przepisach) w zakresie m.in. wystawiania faktur, obliczenia podatku oraz jego rozliczenia, co innych podatników.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży (w przedmiotowej sprawie - kwota opłaty), pomniejszona o kwotę należnego podatku, obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy. Zgodnie z przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami, w związku z oddaniem gruntu w użytkowanie wieczyste, od użytkowników wieczystych pobierane są określone opłaty. W przypadku użytkowania wieczystego podstawę opodatkowania stanowią zatem opłaty pobierane z tego tytułu, pomniejszone o kwotę podatku, co oznacza, że kwota ustalonej opłaty za wieczyste użytkowanie jest kwotą brutto (tzn. z podatkiem VAT), bez względu na sposób jej skalkulowania. Odnosząc się do kwestii, czy podatek od towarów i usług należy doliczyć do opłat za użytkowanie wieczyste, czy też jest on już zawarty w opłatach, stwierdzić należy, że kwestii tych nie regulują przepisy podatkowe. Stanowiącą podstawę opodatkowania kwotę należną z tytułu sprzedaży ustalają strony zawartej umowy, jakkolwiek, jak zaznaczyła spółka w swoim zapytaniu, Minister Finansów i Minister Infrastruktury zalecali gminom, aby to one poniosły ciężar podatku VAT naliczonego od opłat wnoszonych z tytułu użytkowania wieczystego od 1 maja 2004r.

Niezależnie jednak od sposobu w jaki gmina skalkulowała opłatę za użytkowanie wieczyste wystawia ona fakturę VAT na ogólnych zasadach obowiązujących w ustawie.

W konsekwencji stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Wobec powyższego Spółce (zważywszy wyłącznie zastrzeżenia podniesione w zapytaniu), przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturze VAT wystawionej z tytułu użytkowania wieczystego gruntów.

Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o aktualny stan prawny oraz stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Na niniejsze postanowienie przysługuje stronie na podstawie art. 14a § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa prawo do złożenia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Grudziądzu w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.

Urząd Skarbowy w Grudziądzu