W złożonym wniosku podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:Spółka prowadzi działalność w zakresie świadczenia usług turystycznych oraz usług t... - Interpretacja - IPD4/443-13/44653-17/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.04.2005, sygn. IPD4/443-13/44653-17/05, Drugi Urząd Skarbowy w Gliwicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W złożonym wniosku podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:
Spółka prowadzi działalność w zakresie świadczenia usług turystycznych oraz usług transportowych. Jako właściciel taboru autokarowego wykonuje usługi drogowego osobowego transportu autokarowego. W działalności podatnika zdarzają się przypadki, w których w ramach imprezy turystycznej przewozi turystów własnym transportem. Często transport ten jest dla turystów opcją do wyboru.

Prezentując swoje stanowisko w tej sprawie podatnik powołuje się na definicje pojęć "usługa turystyczna" oraz "impreza turystyczna" cytowane z ustawy z dnia 29.08.1997r. o usługach turystycznych. Zgodnie z art. 3 tej ustawy przez "usługę turystyczną należy rozumieć usługi przewodnickie, usługi hotelarskie oraz wszystkie inne usługi świadczone turystom lub odwiedzającym". "Impreza turystyczna" oznacza dwie lub więcej usługi turystyczne, tworzące jednolity program i objęte wspólną ceną, jeżeli usługi te obejmują nocleg lub trwają ponad 24 godziny albo jeżeli program przewiduje zmianę miejsca pobytu. Zdaniem podatnika możliwe w tej sprawie są dwa rozwiązania, z których pierwsze polega na włączeniu usługi transportu własnego do imprezy turystycznej i ustaleniu jednej ceny na całość usługi i opodatkowanie tej usługi na zasadach ogólnych przyzastosowaniu stawki podatkowej właściwej dla całej imprezy turystycznej. Druga opcja polega na wyodrębnieniu usługi transportowej z imprezy turystycznej jako oddzielnej usługi, ustaleniu ceny odrębnie na usługę turystyczną, opodatkowaną wg procedury, o której mowa w art. 119 ust. 1 (zasada opodatkowania marży) oraz odrębnie na usługę transportową, opodatkowaną na zasadach ogólnych wg stawki właściwej dla tej usługi. Prezentując powyższe strona opowiada się za drugą opcją jako właściwą.

Tut. organ podatkowy potwierdza prawidłowość stanowiska podatnika. Przepisy art. 119 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) stanowią, że w przypadku, gdy przy świadczeniu usług turystyki podatnik oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty część świadczeń w ramach tej usługi wykonuje we własnym zakresie, zwanych dalej "usługami własnymi, odrębnie ustala się podstawę opodatkowania dla usług własnych i odrębnie w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. W celu określenia podstawy opodatkowania usług własnych stosuje się odpowiednio zasady ogólne, określone przepisami art. 29 cyt. wyżej ustawy o podatku od towarów i usług.
Zasady wystawiania faktur dla udokumentowania usług turystycznych nabytych od innych podatników oraz usług własnych określają przepisy § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, spsobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).

Drugi Urząd Skarbowy w Gliwicach