Z wniosku wynika, że z tytułu dostaw dla firmy, podatnik otrzymuje bonus (premię pieniężną) w wysokości 1% wartości dostarczonych towarów. Wypłata bo... - Interpretacja - PP/443-77/05/WN-32990

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.06.2005, sygn. PP/443-77/05/WN-32990, Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z wniosku wynika, że z tytułu dostaw dla firmy, podatnik otrzymuje bonus (premię pieniężną) w wysokości 1% wartości dostarczonych towarów. Wypłata bonusu (dokonywana w oparciu o umowę) warunkowana jest terminową realizacją zamówień (na poziomie powyżej 97%) oraz brakiem reklamacji w okresie obowiązywania umowy (100% jakości towarów). W lutym 2005 r. Spółka naliczyła 1% bonus za okres od września do listopada 2004 r. W wymienionym okresie odbyło się 10 dostaw krajowych, od wartości których naliczono premię 1% opodatkowując ją stawką 22% VAT. Ponadto zrealizowano 226 dostaw zagranicznych (udokumentowany eksport oraz WDT), od których naliczona premia została opodatkowana stawką 0% VAT.

Podatnik wskazał również, że z uwagi na zasady naliczania premii, możliwe jest ustalenia wartości premii przypadające na poszczególne dostawy. Jednocześnie Spółka oświadczyła, iż w związku z realizacja umowy o dostawę towarów dla firmy nie są świadczone żadne dodatkowe usługi, a otrzymywane wynagrodzenie w tym również bonus 1% dotyczy wyłącznie dostawy towarów. Zdaniem Podatnika otrzymanie bonusu w wysokości 1% z tytułu dostaw zagranicznych (eksport i WDT) za okres od września do listopada 2004 r. należy udokumentować jedną fakturą VAT.

Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy o z 11.04.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) podatnicy, o których mowa w art. 15, obowiązani są wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonani sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast w przypadku, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury zgodnie z § 20 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom (...) (Dz. U. Nr 97 poz. 971 ze zm.) wystawia się fakturę korygującą. W myśl § 19 ust. 4 ww. rozporządzenia sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 14 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju (...)

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że bonus wypłacany przez firmę stanowi faktycznie podwyższenie wartości dostawy a zatem w przedmiotowej sprawie należy zastosować wyżej powołany przepis § 20 ust. 1 rozporządzenia, tzn. obrót z tego tytułu winien być udokumentowany w momencie ziszczenia się wymaganych warunków, skutkujących podwyższeniem ceny z tytułu zrealizowanych wcześniej dostaw, poprzez wystawienie faktury korygującej. W obowiązujących przepisach prawa podatkowego brak przeciwwskazań do wystawienia jednej faktury korygującej dotyczącej kilku dostaw dla jednego odbiorcy. Zastosowanie takiego rozwiązania wiąże się jednak z koniecznością podania na dokumencie korygującym wszystkich informacji dotyczących faktur pierwotnych - zgodnie z § 20 ust. 2 cyt. rozporządzenia.

Na podstawie § 20 ust. 2 powołanego rozporządzenia faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

1) numer kolejny oraz datę jej wystawienia;2) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:a) określone w § 12 ust. 1 pkt 1-3,b) nazwę towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;3) kwotę podwyższenia ceny bez podatku;4) kwotę podwyższenia podatku należnego.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej