Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż podstawową działalnością Spółki są usługi pośrednictwa finansowego, zaliczane do sekcji J wg PKWiU, sy... - Interpretacja - 1471/NUR2/443-149/05/UD

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02.06.2005, sygn. 1471/NUR2/443-149/05/UD, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż podstawową działalnością Spółki są usługi pośrednictwa finansowego, zaliczane do sekcji J wg PKWiU, symbol 65-67, zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 43 ust.1 pkt1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Spółka wyjaśniła, iż w celu pozyskania klientów podejmuje działania uatrakcyjnienia swojej oferty poprzez akcje promocyjne i marketingowe skierowane do dotychczasowych i nowych klientów przejawiające się prowadzeniem kampanii reklamowych w środkach masowego przekazu, rozprowadzaniem ulotek reklamowych w środkach masowego przekazu, organizowaniem konkursów i promocji, wręczaniem drobnych upominków, podejmowaniem klientów w siedzibach swoich placówek, podając im napoje oraz słodycze. Spółka zakupuje również towary na potrzeby pracowników. Spółka nie pomniejsza podatku należnego o naliczony wynikający z faktur nabycia towarów i usług na potrzeby reprezentacji i reklamy działalności bankowej, jak również na potrzeby pracowników.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust.1 ustawy o VAT, prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony przysługuje podatnikowi, o którym mowa w art. 15 w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Powyższe oznacza, że w przypadku zakupów towarów, które wiążą się z działalnością bankową, zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, nie przysługuje Spółce prawo do odliczenia podatku naliczonego, zatem czynność przekazania przez podatnika towarów na cele reprezentacji i reklamy, jak również na cele osobiste pracowników nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu w rozumieniu art. 7 ust.2 ustawy o VAT.

Zgodnie z treścią art.106 ust.7 faktury wewnętrzne wystawiane są w przypadku m.in. czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2.

Podatnik zaznaczył, iż proporcja określona w art. 90 ust. 2-8 cytowanej ustawy nie przekracza 2%, co oznacza, że Spółce nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. W związku z powyższym należy uznać, iż w opisanym stanie faktycznym Podatnik nie ma obowiązku wystawiania faktur wewnętrznych przy przekazaniu towarów na cele reprezentacji i reklamy oraz na potrzeby własnych pracowników.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu zaznacza, iż w momencie, gdy proporcja określona w art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT przekroczy w przypadku Spółki 2% - czynność przekazania przez nią towarów na cele reprezentacji i reklamy jak również na cele osobiste pracowników, zgodnie z treścią art. 7 ust.2 ustawy o VAT, będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu, nawet w przypadku rezygnacji przez Podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie