
Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zakopanem działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 30.03.05 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług zawartego w zapytaniu stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.
Podatnik zwrócił się z zapytaniem czy jeżeli będzie w stanie wyodrębnić kwotę podatku VAT naliczonego przysługującą do odliczenia w związku z czynnościami, które rodzą do tego prawo, od podatku należnego, czy będzie można w tych przypadkach zrezygnować ze stosowania proporcji, a stosować ją w przypadku gdy ciężko rozgraniczyć koszty służące sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej.Podatnik pomimo, iż w większości miesięcy ma tylko sprzedaż opodatkowaną, to cały czas stosuje odliczanie podatku VAT ustaloną proporcją.Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zakopanem wyjaśnia, iż stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) w przypadku, gdy podatnik wykonuje jednocześnie mości, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku Należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje podatnik jest zobowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego, związanego z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.Nowa ustawa o podatku od towarów i usług utrzymuje więc zasadę, zgodnie z którą podatnik może zmniejszyć podatek należny o kwotę podatku naliczonego, związaną ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z tym na podatnika wykonującego równolegle czynności, w związku z którymi przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje ustawodawca nałożył obowiązek odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.Podatnik w swojej działalności powinien zatem dążyć do przypisania konkretnych wydatków i towarzyszących im kwot podatku naliczonego do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Przy jednoczesnej jednak sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej od podatku, zawsze będzie istniała kategoria zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, są to np. szeroko pojęte wydatki administracyjne i eksploatacyjne firmy, które służą wszelkim rodzajom aktywności gospodarczej podatnika.W takich sytuacjach, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego, związanego ze sprzedażą opodatkowaną podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego tylko o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (art. 90 ust. 2 ustawy).W świetle art. 90 ust. 3 ustawy proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.Z powołanych wyżej regulacji prawnych wynika więc, że jeżeli część poniesionych wydatków (zakupów) Podatnik jest w stanie przyporządkować konkretnym czynnościom podlegającym opodatkowaniu, podatek naliczony towarzyszący tym zakupom w całości podlega odliczeniu od podatku należnego.W odniesieniu natomiast do nabytych towarów i usług, które są wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu jak też zwolnionych z podatku VAT - dla ustalenia kwoty podatku naliczonego obniżającego podatek należny, Podatnik stosuje proporcję zgodnie z zasadą wynikającą z powołanego art. 90 ust. 3 ustawy.Dla ww. podmiotu w sprawie będącej przedmiotem wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrolne ani postępowanie przed sądem administracyjnym wszczęte przed złożeniem wniosku.
Powyższa interpretacja:
- dotyczy
stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
