Działając na podstawie art.14a §1 i §4 oraz art.216 §1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. Nr 8 poz.60 z 2005r), N... - Interpretacja - PP-4431/6/AZ/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.03.2005, sygn. PP-4431/6/AZ/05, Urząd Skarbowy w Prudniku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art.14a §1 i §4 oraz art.216 §1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. Nr 8 poz.60 z 2005r), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w piśmie bez nr z dnia 05.01.2005r (data wpływu 2005.01.06) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ndywidualnej sprawie dotyczącej wysokości stawki opodatkowania podatku od towarów i usług stosowanej przy budowie systemu kanalizacji sanitarnej na terenie wiejskim gminy stanowiącej w 96,41% infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, finansowanej w 70% z pomocy Wspólnoty Europejskiej i w 30% z własnych środków.

Na podstawie art.14a §1 cytowanej w sentencji Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, jest obowiązany do udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego stosownie do art.14a §4 Ordynacji podatkowej - następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Pismem nr IDZP-IV/7024/128/2005 z dnia 11.01.2005r (data wpływu 2005.01.12) Jednostka Wasza wystąpiła z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej w sprawie dotyczącej określenia wysokości stawki opodatkowania podatku od towarów i usług stosowanej przy budowie systemu kanalizacji sanitarnej na terenie wiejskim gminy stanowiącej w 96,41% infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, finansowanej w 70% z pomocy Wspólnoty Europejskiej i w 30% z własnych środków.

Z przesłanego pisma wynika, iż gmina jako inwestor zawarła w dniu 30.11.2004 r z Zakładem Ogólnobudowlanym (jako wykonawca) umowę Nr 2002/000-580.06-19 L002 na budowę systemu kanalizacji w R. Umowa ta jest zarejestrowana w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej w Warszawie dnia 16.12.2004r. Numer rejestru:2004/1/2020 i współfinansowana jest w 70% ze środków Unii Europejskiej (program PHARE). Cena kontraktowa wg. zawartej umowy na wykonanie robót wynosi:

1.400.740,99 EUR w tym środki finansowania budowy kanalizacji wynoszą:

-980.518,69 EUR udział Wspólnoty Europejskiej - Fundusz Phare

-420.222,30 EUR udział środków krajowych

Inwestycja zgodnie z zawartym kontraktem obejmująca wykonanie kanalizacji sanitarnej z przyłączami, przepompowniami ścieków wraz z rurociągami tłocznymi, stanowi infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu związaną z obiektami budownictwa mieszkaniowego w ilości ok. 96,41% projektu ogółem.

Zdaniem Waszego Urzędu roboty budowlane dotyczące powyższego kontraktu w części finansowanej ze środków krajowych-własnych inwestora (30%) tj. kwoty 420.222,30 EUR powinny być w całości objęte stawką 7% jako związane z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu (art.146 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług).

Odpowiadając na postawione pytanie należy stwierdzić, że w robotach z zakresu budownictwa wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po 1 maja 2004r występują dwie stawki podatkowe: stawka podstawowa, tj. 22% oraz stawka 7%.W myśl art.146 ust.1 pkt.2 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz.535) w okresie do dnia 31 grudnia 2007r stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do:

.robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą,

.obiektów budownictwa mieszkaniowego i ich części z wyłączeniem lokali użytkowych.

Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą w myśl art. 146 ust. 2 cyt. ustawy rozumie się roboty budowlane dotyczące zarówno inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej temu budownictwu jak i remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu w myśl art.146 ust.3 cyt. ustawy rozumie się:

    1)sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych
    2)urządzenia i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i mała architekturę
    3)urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Należy jednakże zaznaczyć, iż zgodnie z §6 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz.970 ze zm.) stawkę podatku wymienioną w art.41 ust.1 i 2 oraz w art.146 ust.1 pkt.1 i 2 ustawy obniżą się do wysokości 0% przy świadczeniu usług przez zarejestrowanych podatników oraz imporcie usług, nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust.3 i 4 , jeżeli zawarta została pisemna umowa o świadczenie tych usług, zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej.

W przypadku świadczenia i importu usług, których nabycie finansowane jest w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej i w części z innych środków przepis ust.1 stosuje się wyłącznie do tej części wartości usługi, która została sfinansowana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 6 ust.2)

Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej zgodnie z §6 ust.3 cyt. rozporządzenia uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

1)Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1 maja 2004r na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;

2)Kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Rolnej (ISPA)

Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

1)umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej

2)jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 6 ust.4 cyt. rozporządzenia)

Reasumując należy stwierdzić, iż roboty budowlane polegające na wykonaniu sieci kanalizacji sanitarnej z przyłączami, przepompowniami ścieków wraz z rurociągami tłocznymi na terenach wiejskich gminy stanowiące infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu (tj. 96,41%) w części finansowanej z własnych środków gminy w zakresie uregulowanym w cytowanym przepisie art.146 ust.1 pkt.2 ustawy o VAT będzie podlegało opodatkowaniu stawką 7%. Pozostałe usługi nie związane z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu (tj.3,59%) finansowane z własnych środków jednostki będzie podlegało opodatkowaniu stawką 22%

Wykonanie natomiast budowy w części finansowanej przez środki pomocowe podlegać będzie opodatkowaniu według stawki 0% przy spełnieniu warunków o których mowa w cyt. § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień obowiązywania ww. przepisów w zakresie podatku od towarów i usług.

Zmiana któregokolwiek z elementów stanu faktycznego, bądź zmiana przepisów może mieć wpływ na zmianę zakresu obowiązków podatnika.

Stosownie do treści art.14b §1 Ordynacji podatkowej: interpretacja o której mowa w art.14a §1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia postanowienia, o którym mowa w art.14a §4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Zgodnie z art.14b §2 Ordynacji podatkowej interpretacja, o której mowa w art.14a §1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5.

Urząd Skarbowy w Prudniku