Wnioskiem z dnia 22.09.2005r. (uzupełniony z dniu 26.09.2005r.) Podatnik - X zwrócił się z zapytaniem, czy przekształcenie prawa użytkowania wieczyst... - Interpretacja - III/443-89/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.11.2005, sygn. III/443-89/05, Urząd Skarbowy w Zgierzu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Wnioskiem z dnia 22.09.2005r. (uzupełniony z dniu 26.09.2005r.) Podatnik - X zwrócił się z zapytaniem, czy przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności (Dz. U. Nr 175, poz. 1459), jest obciążone podatkiem VAT.

Zdaniem Strony stawka podatku VAT w przypadku przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności zależeć będzie od opodatkowania budynku trwale z gruntem związanego. Jak wynika z pism w sprawie interpretacji, przekształcenie dotyczy gruntu, na którym znajduje się budynek używany. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT w przedmiotowej sytuacji właściwe jest zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności dokonywane jest:

  1. w drodze decyzji administracyjnej, na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (Dz. U. Nr 175, poz. 1459);
  2. w drodze umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego na podstawie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004r., Nr 261, poz. 2603 ze zm.);

W stanie faktycznym opisanym we wniosku o interpretację zastosowanie znajdzie wyżej powołana ustawa o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości. Właściwy organ (starosta, wójt, burmistrz, prezydent miasta...) wydaje decyzję administracyjną w sprawie przekształcenia. Decyzja ta stanowi podstawę wpisu do księgi wieczystej.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Odwołując się do treści powołanych przepisów tut. organ podatkowy stwierdza, iż wnioskodawca X, w związku z wykonywaniem przedmiotowych czynności (przekształcenie prawa użytkowania wieczystego na podstawie ustawy w drodze decyzji administracyjnej) nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług; przekształcenie w formie decyzji administracyjnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Stosownie do przepisu 14 b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa interpretacja, o której mowa w art. 14 a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik zastosuje się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14 a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 art. 14b.

Urząd Skarbowy w Zgierzu