
Temat interpretacji
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika wynika, że Spółka przyznaje odbiorcom swoich towarów premie pieniężne, których wielkość jest uzależniona od spełnienia przez kontrahentów określonych warunków.
Zapytanie dotyczy dwóch przypadków:
1) w umowie zawartej z odbiorcami towarów Spółka zobowiązała się do udzielania premii pieniężnych za zrealizowanie określonego limitu zakupów. Premie te przyznawane są na
koniec każdego miesiąca pod warunkiem nie zalegania z zapłatą,
2) Spółka na koniec roku przyznaje premię pieniężną (bonus) odbiorcom swoich towarów w przypadku zwiększenia zakupów o 20% w stosunku do ubiegłego roku.
Zdaniem podatnika udzielone premie nie powodują obniżenia ceny sprzedawanych towarów a premię należy uznać za gratyfikację pieniężną jako nagrodę. Premia ta - wg Spółki- nie podlega opodatkowaniu, ponieważ pieniądz nie jest towarem w rozumieniu ustawy o VAT, stąd premia winna być udokumentowana jedynie notą księgową.
Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie.
W przypadku, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po
dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust.4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W takim przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 19 ust.1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).
W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię.
Biorąc pod uwagę powyższe, wypłacone premie pieniężne i bonusy dotyczące nieskonkretyzowanych transakcji, przyznane odbiorcy za spełnienie określonych warunków ( np. za zrealizowanie wartości zakupów na poziomie określonym w umowie lub zwiększenie zakupów w stosunku do ubiegłego roku o określony procent) są wynagrodzeniem za świadczenie usług, o których mowa w art.8 ust.1 ustawy o VAT. Zgodnie bowiem z definicją przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Pojęcie usługi według ustawy o VAT jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych.
Beneficjent tej premii ( nabywca towarów) zobowiązany jest do wystawienia na wypłacającego faktury za spełnienie warunków umowy. Powstanie u niego obowiązek podatkowy na ogólnych zasadach ustawowych, a u dostawcy - prawo do odliczenia podatku naliczonego od tej faktury.
Ponadto informuje się, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
