Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.10.2005, sygn. ULP-I/443-32/2/05, Urząd Skarbowy w Lęborku
Temat interpretacji
P o s t a n o w i e n i e
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity z 2005r Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm. ) po rozpatrzeniu wniosku nr 2 Burmistrza Miasta zawartego w piśmie z dnia 12.08.2005r nr GN(D)72/KO/191/2005 ( data wpływu 16.08.2005r ) , o udzielenie pisemnej interpretacji odnośnie zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w sprawie opodatkowania podatkiem VAT zamiany nieruchomości lub ich sprzedaży, oznaczonych w ewidencji gruntów jako drogi, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lęborku stwierdza, iż stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
U z a s a d n i e n i e
Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, iż nieruchomości o których mowa w piśmie oznaczone są w ewidencji gruntów jako drogi, ujęte są w planach miejscowych zagospodarowania przestrzennego miasta pod funkcję drogową oraz wyszczególnione są w odpowiednich wykazach jako drogi publiczne.
Sprawa dotyczy postępowania pomiędzy gminą, a Powiatem odnośnie uregulowania spraw własnościowych niektórych dróg.
W związku z powyższym Podatnik zwrócił się z zapytaniem, czy zamiana nieruchomości lub ich sprzedaż na rzecz samorządu powiatowego, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT, czy też czynności te są nieopodatkowane.
Zdaniem podatnika , dostawa nieruchomości takich jak drogi publiczne, w rozumieniu ustawy o drogach, zapisanych w ewidencji gruntów jako tereny komunikacji, a także ujętych w planach miejscowych zagospodarowania przestrzennego miasta na taki cel , podlega ustawowemu zwolnieniu z opodatkowania na mocy art. 43 ust. 1 pkt. 9 ustawy o podatku od towarów i usług.
Po rozpatrzeniu wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lęborku stwierdza:
Przedmiotowy zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług został określony w art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ). W ust. 1 pkt. 1 tego artykułu określono, iż opodatkowaniu podatkiem towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W art. 2 pkt. 6 ustawodawca określił, iż pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Przepis art. 7 ust. 1 wskazanej ustawy stanowi natomiast, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zatem również zamiana nieruchomości jako czynność spełniająca przesłankę określoną w cytowanym wyżej art. 7 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Stawki podatku zostały określone w art. 41 ustawy o podatku VAT. Zgodnie z treścią ust. 1 podstawowa stawka podatkowa w tym podatku wynosi 22%. Odstępstwa od tej stawki zostały wymienione w dalszej treści art. 41, w art. 42 oraz w treści ustawy i rozporządzeniach wykonawczych do ustawy. Dostawa wszelkich gruntów zabudowanych i gruntów niezabudowanych kwalifikowanych jako tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę podlega opodatkowaniu stawką podstawową 22%.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt. 9 w/w ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Opodatkowaniu zatem podlegają dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich (niezabudowanych ) tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Oznacza to, że ze zwolnienia od podatku korzystają dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, działek rekreacyjnych, nieprzeznaczone pod zabudowę.
W art. 43 ust. 1 pkt. 2 ustawy o podatku VAT określono zakres i zasady zwolnienia od podatku dostawy towarów używanych. Przez towary używane dla celów zwolnienia od podatku rozumie się budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat. Zgodnie z art. 43 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług , zwolnienia o których mowa w ust. 1 pkt. 2, nie stosuje się do dostawy towarów wymienionych w ust. 2 pkt. 1, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik :
- miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków;
- użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.
Ustawa z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia teren pod zabudowę. Zatem należy tutaj odnieść się do przepisów ustawy z dnia 07 lipca 1994r Prawo budowlane ( tekst jednolity z 2003r Dz. U. Nr 207, poz. 2016 ze zm. ). Zgodnie z art. 3 pkt. 1 tej ustawy, przez obiekt budowlany należy rozumieć budynek, budowlę, obiekt małej architektury. Budowlą natomiast jest każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty itp. ( art.3 pkt. 3 ).
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika , iż nieruchomości oznaczone są w ewidencji gruntów jako drogi, ujęte są w planach miejscowych zagospodarowania przestrzennego miasta Lęborka pod funkcję drogową oraz wyszczególnione są w odpowiednich wykazach jako drogi publiczne.
Nie ma więc tutaj zastosowania art. 49 ust. 1 pkt. 9 ustawy o podatku VAT który stanowi , iż ? Zwalnia się od podatku: dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. ?
Należy więc uznać, że zamiana lub sprzedaż obiektów budowlanych ? dróg , w świetle ustawy o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zatem, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lęborku uważa za nieprawidłowe stanowisko podatnika wyrażone w piśmie z dnia 12.08.2005r.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.