P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - US35/PP1/443-1/05/DG

www.shutterstock.com

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.03.2005, sygn. US35/PP1/443-1/05/DG, Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z pismem Strony z dnia 03.01.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 03.01.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.


postanawia


uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 03.01.2005r. za prawidłowe.


Uzasadnienie


Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż stosownie do art. 58 ustawy z dnia 19.04.1991r. o samorządzie pielęgniarek i położnych (Dz.U nr 141, poz. 178 ze zm.), izby pielęgniarek i położnych otrzymują z budżetu państwa środki finansowe na pokrycie kosztów czynności określonych w ustawie o samorządzie pielęgniarek i położnych, które dotychczas były wykonywane przez organy administracji państwowej. Powyższe środki są przekazywane izbom na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych z Ministrem Zdrowia.
Zgodnie z pismem Urzędu Statystycznego w Łodzi czynności wykonywane przez Okręgowe Izby Pielęgniarek i Położnych polegające na prowadzeniu rejestrów, stwierdzaniu prawa wykonywania zawodu, wykonywaniu czynności związanych z prewencją w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej, prowadzeniu postępowania w zakresie orzekania o niezdolności do wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 75.12.12-00.00 "Usługi administracji publicznej w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego". Powyższe czynności świadczone są nieodpłatnie.
W związku z powyższym Podatnik zapytuje: Czy środki otrzymane z budżetu państwa na wykonywanie powyższych czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT? Zdaniem podatnika środki powyższe nie podlegają opodatkowaniu.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące przepisy prawa podatkowego:
- art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535), zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług,
- art. 8 ust. 2 w/w ustawy, zgodnie z którym jako odpłatne świadczenie usług traktuje się również nieodpłatne świadczenie usług jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części,
- art. 29 ust. 1 w/w ustawy, zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Powyższą ocenę prawną stanowiska Podatnika uzasadnia się w sposób następujący:
Przede wszystkim należy zaznaczyć, iż izby pielęgniarek i położnych nie są organami władzy publicznej ani urzędami obsługującymi te organy w związku z czym w przedmiotowej sytuacji, wbrew opinii podatnika, nie znajdzie zastosowania art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Zgodnie z opinią Urzędu Statystycznego w Łodzi czynności wykonywane przez podatnika mieszczą się w grupowaniu PKWiU 75.12.12-00.00 "Usługi administracji publicznej w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego". Jednakże zwolnienie z VAT przewidziane art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. nr 6 załącznika nr 4 do w/w ustawy odnosi się do usług administracji publicznej, obrony narodowej i obowiązkowych ubezpieczeń społecznych ale wyłącznie w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych. W związku z powyższym przedmiotowe usługi nie będą podlegały zwolnieniu przedmiotowemu jako nie związane z obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi.
Jak wynika z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego przedmiotowe usługi świadczone są nieodpłatnie. Biorąc pod uwagę brzmienie art. 8 ust. 2 oraz fakt, że usługi te są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, należy więc stwierdzić, iż usługi powyższe nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.Zgodnie z art. 29 ust 1 zd. czwarte ustawy o VAT obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Przepis ten oznacza zatem, że do podstawy opodatkowania wliczane są tylko takie dotacje, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usług. Podstawę zatem oceny opodatkowania podatkiem VAT dotacji, subwencji i innych dopłat, jest stwierdzenie czy są one dokonywane w celu sfinansowania czy tez dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi. Tym samym w przedmiotowej sprawie otrzymana przez podatnika dotacja nie będzie wliczana do podstawy opodatkowania.
W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia
Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.


Pouczenie


Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 Ordynacji podatkowej). Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście