
Temat interpretacji
Ze skierowanego do tut. organu pisma wynika, że Strona nabyła w 1991r nieruchomość gruntową rolna położoną w XXXX przy ulicy xxxxx, oznaczoną jako działka nr xxx i nr xxxx o łącznej powierzchni 543m#178;. Dla powyższych działek została założona księga wieczysta nr xxxx, w której nieruchomość ta figuruje jako grunt orny. Rolny charakter nieruchomości w świetle przedstawionych dokumentów nie budzi wątpliwości, samo jednak stwierdzenie że mamy w powyższym przypadku do czynienia z gruntem rolnym nie przesadza, iż nieruchomości ta podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr. 54, poz. 535 z późń. zm) zwolnieniu od podatku podlega "dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę". Opodatkowaniu podlegają więc dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane oraz niezabudowane ale wyłącznie te, które stanowią tereny budowlane lub przeznaczone są pod zabudowę. Dokumentem stwierdzającym przeznaczenie terenu jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, będący aktem prawa miejscowego uchwalonym na podstawie ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym /Dz.U. Nr 80 poz.717 z poźń. zm./. Ustawa ta określa zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej oraz zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy. Dokumentem stwierdzającym przeznaczenie terenu może być również studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Ustalenia studium są bowiem wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych.
W dniu 02.02.2004r uzupełniając zapytanie Strona przedstawiła pismo z Wydziału Architektury i Administracji Budowlanej Urzędu Miasta xxxx stanowiące odpowiedz na zapytanie Strony w sprawie wydania opinii odnośnie przeznaczenia działek nr xxx i xxxx położonych w pobliżu ul. xxxx. Z przedstawionej odpowiedzi wynika, iż zgodnie z obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003r planem zagospodarowania przestrzennego rejonu mieszkaniowego przy ul. xxxxx w xxxx uchwalonym dnia 15.12.1994r - uchwała RM w xxxxx Nr xxxxxx przedmiotowe działki były położone w obszarze przeznaczonym pod zabudowę mieszkaniową, tereny komunikacji pieszej oraz tereny ulic.Strona nie przedstawiła aktualnych wypisów i wyrysów ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, które wskazywałyby na inne niż dotychczasowe przeznaczenie nieruchomości stanowiącej przedmiot zapytania.Mając na uwadze powyższe należy przyjąć iż nieruchomość ta przeznaczona jest pod zabudowę, czego konsekwencją jest konieczność zastosowania właściwej stawki podatkowej w przypadku zawarcia umowy sprzedaży (wobec braku preferencji podatkowych stawka ta wynosi 22%). Strona zapytuje ponadto jaką podstawę opodatkowania przyjąć w sytuacji gdy powyższa nieruchomość nie cieszy się żadnym zainteresowaniem ze strony potencjalnych nabywców a jedynym zainteresowanym jej kupnem jest właściciel gruntu bezpośrednio sąsiadującego z przedmiotową nieruchomością. Strona wskazuję iż "podstawą opodatkowania powinna być kwota zawarta w akcie notarialnym odzwierciedlająca cenę rynkową która na chwilę obecną i w obecnym stanie prawnym jest możliwa do uzyskania". Zgodnie z art. 29 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr. 54 poz.535 z późń. zm.) "podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22 art. 30-32 art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług". Wobec powyższego w przypadku umowy sprzedaży nieruchomości podstawę opodatkowania powinna stanowić kwota uzyskana od nabywcy (tj: całość świadczenia należnego od nabywcy) pomniejszona o kwotę należnego podatku. Ustawa o podatku od towarów i usług nie operuje pojęciem "wartości rynkowej" W przypadku dokonania czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług kwota należna z tytułu sprzedaży określana jest mianem obrotu, pod którym należy rozumieć całość świadczenia należnego od nabywcy. Mając na uwadze powyższe postanawiam jak w sentencji. Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 14b ustawy- Ordynacja podatkowa "interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o których mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu". Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, przez organ odwoławczy (o ile zostaną spełnione przesłanki do jej uchylenia). W myśl art. 14c ustawy- Ordynacja podatkowa, zastosowanie się podatnika (...) do interpretacji (...) nie może mu szkodzić. W zakresie wynikającym z zastosowania się do interpretacji podatnikowi (...) nie określa się albo nie ustala zobowiązania podatkowego za okres do wywarcia skutku, o którym mowa w art. 14b § 5 zdanie drugie, a także nie ustala się dodatkowego zobowiązania w rozumieniu przepisów o podatku VAT, nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych sprawach umarza się; nie stosuje się innych sankcji wynikających z przepisów prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych. Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie złożone za moim pośrednictwem w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia (art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy- Ordynacja podatkowa)
