Pismem z 04.01.2005 r., uzupełnionym pismem z 27.01.2004 r., Pełnomocnik Spółki zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposo... - Interpretacja - P-I/443/1/MW/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.02.2005, sygn. P-I/443/1/MW/05, Podlaski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Pismem z 04.01.2005 r., uzupełnionym pismem z 27.01.2004 r., Pełnomocnik Spółki zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów o podatku VAT w odniesieniu do następującego stanu faktycznego:
Spółka od ponad 12 miesięcy (tj. od miesiąca maja 2003 r.) składała deklaracje podatkowe w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-7, a następnie VAT-7K). Pierwszą czynność opodatkowaną podatkiem VAT Spółka wykonała w dniu 30 września 2003 r., a od 21.04.2004 r. jest zarejestrowana także jako podatnik VAT UE, ale nie wpłaciła kaucji w kwocie 250.000 zł, o której mowa w art. 97 ust.7 ustawy o podatku VAT. Wniosek podatnika o zwolnienie Jej z przedmiotowej kaucji został oddalony decyzją ostateczną Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku z dnia 13 sierpnia 2004 r.

Ponadto w roku podatkowym 2004 Spółka opłaciła po terminie następujące podatki:
1) podatek VAT za miesiąc marzec 2004 r.- 1 dzień po terminie,
2) zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych za miesiąc listopad i grudzień 2004 r. (CIT-2) - 1 dzień po terminie,
3) zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT-4) za miesiąc kwiecień 2004 r. - 1 dzień po terminie.
4) podatek od czynności cywilno - prawnych (PCC-1) z tytułu czynności dokonanej w miesiącu kwietniu 2004 r. - 13 dni po terminie.
Pozostałe należności stanowiące dochód budżetu państwa Spółka regulowała w ustawowym terminie.

W tak przedstawionym stanie faktycznym Spółka wnosi o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w następującym zakresie:
czy Spółka, składając deklarację podatkową VAT-7K za IV kwartał 2004 r. może żądać zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie, o którym mowa w art. 87 ust.2 ustawy o VAT?

Według stanowiska Pełnomocnika, ponieważ Spółka od ponad 12 miesięcy, tj. od miesiąca maja 2003 r. składa deklaracje dla podatku od towarów i usług, to przysługuje Jej prawo zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminach, o których mowa w art. 87 ust.2, 4-6 ustawy o VAT, a nie w terminie, o którym mowa w art. 97 ust. 5, tj. w okresie 180 dni od daty złożenia deklaracji podatkowej VAT-7K za IV kwartał 2004 r. Natomiast bez znaczenia jest, że Spółka do chwili obecnej nie wpłaciła na konto organu podatkowego kaucji w kwocie 250.000 zł.

Na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Naczelnik Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 97 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm. w Dz. U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113) - zwanej dalej "ustawą o VAT" w przypadku podatników rozpoczynających wykonywanie czynności, o których mowa w art. 5, oraz podatników, którzy rozpoczęli wykonywanie tych czynności, w okresie krótszym niż 12 miesięcy przed złożeniem zawiadomienia o zamiarze dokonywania wewnątrzwspólnotowych dostaw lub wewnątrzwspólnotowych nabyć, i którzy zostali zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, termin zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 2, 4-6, wydłuża się do 180 dni. Zdanie drugie i trzecie art. 87 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Przepisu tego, jak stanowi art. 97 ust.7 ustawy o VAT, nie stosuje się, jeżeli podatnik złoży w urzędzie skarbowym kaucję gwarancyjną, zabezpieczenie majątkowe lub gwarancje bankowe na kwotę 250.000 zł, zwane dalej "kaucją".

Spółka nie złożyła kaucji, zatem zgodnie z art. 97 ust.6 ustawy o VAT, zasady i terminy zwrotu określone w art. 87 ust.2-6 stosuje się począwszy od rozliczenia za okres rozliczeniowy następujący po upływie 12 miesięcy lub po upływie 4 kwartałów, za które podatnik składał deklaracje podatkowe, oraz rozliczał się terminowo z podatków stanowiących dochód budżetu państwa, w tym również jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że pierwszą czynność podlegającą VAT Spółka wykonała 30 września 2003 r., zatem miesiącem rozliczeniowym po upływie 12 miesięcy, za które Spółka składała deklaracje podatkowe, jest miesiąc wrzesień 2004 r. Stąd też począwszy od rozliczenia za ten miesiąc mogły być stosowane zasady i terminy zwrotu różnicy VAT określone w art. 87 ust.2-6 ustawy, jednakże pod warunkiem, że za poprzednie okresy rozliczeniowe podatnik terminowo rozliczał się z podatków stanowiących dochód budżetu państwa (art. 97 ust.6 ustawy o VAT).W przypadku Spółki warunek ten nie został zachowany, zatem do zwrotu różnicy VAT za IV kwartał 2004 r. ma zastosowanie termin, o którym mowa w art. 97 ust.6 ustawy, tj. 180 dni.

Jak wskazuje Pełnomocnik Spółki, ostatnia nieterminowa wpłata zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych (CIT-2) miała miejsce za miesiąc listopad i grudzień 2004 r. (termin płatności przypadał 20.12.2004 r., wpłaty dokonano: 21.12.2004 r.). Zatem brak jest pełnych 12 miesięcy rozliczeniowych, za który Spółka składając deklaracje dla podatku VAT, terminowo regulowała należności podatkowe stanowiące dochód budżetu państwa.

Mając powyższe na uwadze, organ podatkowy nie podziela stanowiska Strony w tym zakresie, stąd też postanowił jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej).

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku, za pośrednictwem Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).
Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, powinno określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać podstawy uzasadniające to żądanie.

Podlaski Urząd Skarbowy