POSTANOWIENIE - Interpretacja - PV/443-77/IV/2005/DB

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.03.2005, sygn. PV/443-77/IV/2005/DB, Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Spółki znak EN-RP-000008-2005 z dnia 10.02.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie nielegalnego poboru energii elektrycznej

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Zgodnie z przedstawionym przez Podatnika stanem faktycznym Wnioskodawca w rozliczeniach z odbiorcami, w zakresie nielegalnego poboru energii elektrycznej, stosuje "Taryfę dla energii elektrycznej" zatwierdzoną decyzją Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki opracowaną w oparciu o przepisy ustawy Prawo energetyczne oraz przepisy wykonawcze.

Zdaniem Podatnika opłaty i należności określone w rozdziale 7 "Opłaty za nielegalne pobieranie energii" zgodnie z delegacją zawartą w § 43 ust. 5 pkt 1-4 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczególnych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie z energią elektryczną (Dz. U. nr 105, poz. 1114) nie są ani sprzedażą ani świadczeniem usług, lecz mają charakter opłat sankcyjnych. Na potwierdzenie swojego stanowiska Podatnik przytacza pismo Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 1999 r., które traktuje, iż opłaty, o których mowa w art. 57 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. Nr 54, poz. 348 ze zm.), za nielegalnie pobraną energię elektryczną, mają charakter opłat sankcyjnych i nie mogą być traktowane jako opłaty za sprzedaż energii. Wnioskodawca twierdzi, że charakter tych opłat nie uległ zmianie po dniu 1 maja 2004 r., w związku z tym przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie będą miały zastosowania.

Podatnik zwracając się o potwierdzenie swojego stanowiska w niniejszej sprawie, opiera je na wydanej przez Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego informacji o stosowaniu prawa podatkowego nr PV/443-71/TZ-345/IV/2004/RS, z dnia 31 sierpnia 2004 r.

Oceniając powyższe stanowisko Podatnika tut. Organ zauważa, że cytowane pismo Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 1999 r. dotyczyło stanu prawnego sprzed dnia 1 maja 2004 r. i stanowiło wyjaśnienie do obowiązującej wówczas ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.). W/w ustawa straciła moc z dniem 1 maja 2004 r. Obecnie regulującym opodatkowanie podatkiem od towarów i usług aktem prawnym jest ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), dalej zwana ustawą o VAT.

Zgodnie z zapisem art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na podstawie przepisu ust. 2 w/w czynności podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.

Dostawa towarów rozumiana jest przez ustawodawcę, na podstawie przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Towarami, zgodnie z zapisem art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Energia elektryczna została sklasyfikowana - według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. nr 42, poz. 264 ze zm.) - w grupowaniu 40.1 "Energia elektryczna oraz usługi w zakresie dostarczania energii elektrycznej".

Podatnik, przedsiębiorstwo energetyczne, na podstawie przepisów art. 57 Prawa energetycznego w razie nielegalnego pobierania paliw lub energii z sieci przedsiębiorstwo energetyczne pobiera opłaty za nielegalnie pobrane paliwo lub energię w wysokości określonej w taryfach lub dochodzi odszkodowania na zasadach ogólnych. Opłaty, o których mowa w ust. 1, podlegają ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Z załączonej do wniosku "Taryfy dla energii elektrycznej" wynika, iż do nielegalnego pobierania energii elektrycznej z sieci zalicza się:

  1. Pobieranie energii elektrycznej bez zawarcia umowy sprzedaży energii elektrycznej lub umowy o świadczenie usług przesyłowych,
  2. Pobieranie energii elektrycznej niezgodnie z postanowieniami umowy sprzedaży energii elektrycznej lub umowy o świadczenie usług przesyłowych, w tym:

  3. a) z całkowitym lub częściowym pominięciem układu pomiarowo rozliczeniowego,
    b) w wyniku dokonywania w układzie pomiarowo-rozliczeniowym zmian lub uszkodzeń, powodujących jego nieprawidłowe działanie.

    Wysokość opłat z tytułu nielegalnego poboru energii elektrycznej Podatnik ustala ryczałtowo na podstawie m.in. wielokrotności cen i stawek opłat określonych w taryfie dla grupy taryfowej, do której podmiot byłby zakwalifikowany jako odbiorca; wielkości mocy stanowiącej sumę mocy zainstalowanych odbiorników; tzw. mocy umownej; okresu nielegalnego poboru energii; ilości pobranej energii, w analogicznym okresie przed powstaniem lub po ustaniu nielegalnego pobierania energii elektrycznej.

    Opłaty, o których mowa w w/w "Taryfie dla energii elektrycznej" stanowią więc formę odpłatności za pobraną energię.

    Reasumując, za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT uznać należy również dostawę energii elektrycznej, wówczas gdy jej pobranie zostało dokonane m.in.:

    1. bez umowy zawartej ze sprzedawcą ,
    2. niezgodnie z warunkami określonymi w umowie

    3. - za które pobiera się opłaty stanowiące formę odpłatności za pobraną w w/w sposób energię elektryczną.

      Powyższe czynności podlegają opodatkowaniu według podstawowej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 22%, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

      Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i nie jest wiążąca dla wnioskodawcy.

      Pomorski Urząd Skarbowy