Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) stwierdzam, że stanowisko Sp... - Interpretacja - PSUS/PPO I/443/ 26 / 05 /ŁG

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 31.03.2005, sygn. PSUS/PPO I/443/ 26 / 05 /ŁG, Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) stwierdzam, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11.01.2005r., który wpłynął w dniu 17.01.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej wystawienia faktury dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i dla wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.01.2005r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka dokonuje wewnatrzwspólnotowej dostawy towarów. Po spełnieniu wymaganych warunków dokumentacyjnych Spółka stosuje stawkę 0%. Kontrahent unijny zamierza korzystać z usługi transportu świadczonej przez Spółkę. Miejscem świadczenia wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów, według Spółki jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z wyjątkiem przypadku, gdy nabywca tej usługi podaje numer identyfikacyjny inny niż nadany na terytorium Polski. W takim przypadku usługa nie podlega opodatkowaniu w Polsce, tylko w kraju nabywcy.

Spółka pyta, czy można wystawić jedną fakturę dla tych dwóch ww. czynności, czy też istnieje obowiązek wystawienia odrębnej faktury dla świadczenia wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów, która nie podlega opodatkowaniu w Polsce i odrębnej faktury na wewnątrzwspólnotową dostawę towarów?

Spółka stoi na stanowisku, iż można na jednej fakturze ująć transakcje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów ze stawką 0% i usługę transportu towarów z zaznaczeniem "nie podlega VAT w Polsce".

Zgodnie z art. 41 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.

Stosownie do przepisu art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

    1. podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;
    2. podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Wobec powyższego, Spółka w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów ma prawo skorzystać ze stawki 0% po spełnieniu warunków określonych w ustawie.

Co do kwestii wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów, to reguluje to art. 28 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym artykułem, w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej "wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów", miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3.

Ust. 3 stanowi, iż w przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

W takim przypadku miejscem opodatkowania wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów jest kraj nadania numeru, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.

Faktura stwierdzająca dokonania sprzedaży powinna być wystawiona zgodnie z przepisem § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).
W myśl ww. § 12 rozporządzenia można wystawić jedną fakturę dokumentującą transakcje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów ze stawką 0% (jeżeli spełnione są warunki określone w ustawie) i wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów z zaznaczeniem "nie podlega VAT w Polsce" (jeżeli miejscem świadczenia tej usługi zgodnie z art. 28 ustawy jest kraj nabywcy usługi).

Należy podkreślić, iż stosownie do przepisu § 30 ust. 1 ww. rozporządzenia, przepisy § 12 i § 14 - 26 oraz § 29 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenie usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

§ 30 ust. 2 rozporządzenia mówi, iż faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 12, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

§ 30 ust. 4 stanowi, iż w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju.

Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu