Działając na podstawie: - art. 14 a par. 1 i par. 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60), - art. 8 u... - Interpretacja - I US II-443/26/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.03.2005, sygn. I US II-443/26/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie: - art. 14 a par. 1 i par. 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60), - art. 8 ust. 1, art. 29 ust. 1 i ust. 4 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), - par. 19 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971). Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie po rozpatrzeniu wniosku Strony, z dnia 8.03.2005 r. bez znaku, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - postanawia uznać stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku za prawidłowe.

Wnioskiem z dnia 8.03.2005 r. bez znaku, Podatnik zwrócił się do tut. organu podatkowego z zapytaniem: Czy premia pieniężna, którą Podatnik otrzymał za rok 2004 za przekroczenie limitu ilościowego nabycia towaru określonego warunkami kontraktu od kontrahenta unijnego podlega opodatkowaniu podatkiem VAT? Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż kontrahent wewnątrzwspólnotowy przyznał Podatnikowi premię pieniężną udokumentowaną notą z dnia 21.01.2005 r. za zrealizowanie limitu ilościowego nabytego materiału w 2004 r. Według Podatnika ww. premia pieniężna jest wynagrodzeniem za świadczone usługi, gdyż dotyczy nabyć ponad określony limit w pewnym okresie i nie jest związana z konkretną dostawą. Jako usługa podlega opodatkowaniu wg stawki 22 %. Mając powyższe na uwadze, po rozpatrzeniu przedmiotowej sprawy, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie stwierdza co następuje: Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m. in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczy konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. Dla celów podatkowych wypłacone premie pieniężne będą traktowane jak rabat lub jak zapłata za usługę. W przypadku gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11.03.2004 r. ci podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W takim przypadku zastosowanie będzie miał przepis par. 19 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971). W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Analogiczna sytuacja występuje w przypadku wypłacenia premii pieniężnej nabywcą za spełnienie takich zachowań, jak np. niedokonywanie nabyć podobnych towarów u innych podatników. Wówczas wypłacona premia pieniężna również jest wynagrodzeniem za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Również takie stanowisko w sprawie opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnych przedstawił Minister Finansów w swoim piśmie znak PP3-812-122/2004/AP/4026 z dnia 30.1 2.2004 r. Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego, wynika ze wstąpił on w określony związek zależności z kontrahentem, który skutkuje otrzymaniem premii rocznej za przekroczenie limitu ilościowego nabycia towaru określonego warunkami kontraktu. Związek otrzymanego przez nabywcę wynagrodzenia z warunkami zakupu powoduje, że mamy do czynienia z usługą, o której mowa w art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o podatku VAT. Otrzymany bonus roczny, zgodnie z dyspozycją art. 29 ust. 1 zwiększa zatem podstawę opodatkowania, czyli obrót po stronie nabywcy. W tym przypadku Podatnik, jako otrzymujący premię roczną zobowiązany będzie do wystawienia faktury i rozliczenia podatku od towarów i usług według stawki podstawowej tj. 22 %- art. 41 cyt. ustawy o podatku VAT.

Jednocześnie tut. Organ podatkowy informuje, iż zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust.6, art. 20 i art. 21 ust.1. W art. 19 ust. 4 postanowiono, że jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.

Niniejszej odpowiedzi dokonano w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny, oraz aktualny stan prawny, zmiana którego może spowodować, iż stanie się ona nieaktualna. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie