
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r, Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 17.01.2005r (data wpływu do tut. urzędu), żądającego udzielenia pisemnej interpretacji art. 8 ustawy z dn. 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).
Naczelnik
Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.
Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:
Spółka jest producentem systemów rynnowych. Wyprodukowane przez siebie wyroby sprzedaje za pośrednictwem sieci odbiorców hurtowych. Z częścią stałych odbiorców podpisane są umowy stałej współpracy, w ramach których uregulowane są w sposób mniej lub bardziej szczegółowy, w zależności od kontrahenta, zasady sprzedaży, dostawy, reklamacji jakościowej i ilościowej towaru; rozliczeń. Spółka celem zintensyfikowania sprzedaży, powszechnie stosuje przy tym system polegający na przyznawaniu kontrahentom tzw. premii pieniężnej. Premia pieniężna przyznawana jest kontrahentom z tytułu zrealizowania określonego poziomu zakupów netto w danym okresie rozliczeniowym, z reguły będącym rokiem kalendarzowym. Wysokość premii pieniężnej uzależniona jest od wartości, o jaką przekroczona została określona w
umowie kwota podstawowa, stanowiąca wartość obrotu netto w danym okresie rozliczeniowym. W praktyce oznacza to, iż kontrahent nabywa prawo do premii pieniężnej, gdy wartość netto zrealizowanych przez niego zakupów przekroczy określoną w umowie kwotę podstawową; za każdą określoną w złotych wartość przekroczenia (np. za każde 10.000 zł) przyznawana jest premia w określonej wysokości (np. 300 zł). Premia pieniężna wypłacana jest kontrahentowi jednorazowo, po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego i wyliczeniu wysokości premii z tytułu zrealizowanych w tym okresie transakcji.
Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego:
W ocenie wnioskującego czynność polegająca na otrzymaniu przez kontrahenta premii pieniężnej z tytułu zrealizowania przez niego określonego poziomu zakupów netto w danym okresie rozliczeniowym powinna być uznana za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.
Premia pieniężna przyznawana jest danemu kontrahentowi za osiągnięcie określonego z kontrahentem pułapu obrotów netto, rozliczanego po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego. Premia ta nie jest zatem rabatem, a stanowi świadczenie niezwiązane z konkretną transakcją.De facto premia ta stanowi świadczenie pieniężne za spełnienie przez kontrahenta określonych w umowie warunków, a więc w zamian za wykonanie przez kontrahenta określonego zobowiązania na rzecz Spółki, takiego jak wykonanie odpowiedniej ilości zakupów. Konsekwencją uznania czynności otrzymania przez kontrahenta premii pieniężnej z tytułu zrealizowania przez niego określonego poziomu zakupów netto w danym okresie rozliczeniowym za odpłatne świadczenie usług, jest obowiązek wystawienia przez kontrahenta faktury VAT, dokumentującej tę czynność.
Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:
Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży
towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Dotyczy to także przypadków kiedy sprzedawca z różnych przyczyn (np. dokonania u niego zakupów w dużych ilościach w określonym czasie) po dokonaniu dostawy udziela nabywcy tzw. premii pieniężnej polegającej na wypłacaniu określonych kwot pieniężnych. Różnorodność działań i sytuacji gospodarczych będących podstawą do ich wypłacenia sprawia, że skutki podatkowe w podatku od towarów i usług dotyczące wypłacanych nabywcom premii pieniężnych powinny być ustalane w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego występującego u podatnika, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności wiążących się z dokonaniem tych wypłat. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m. in. od ustalenia za co faktycznie premie zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. Z przedstawionego przez Spółkę stanu
faktycznego wynika, iż premia pieniężna wypłacana jest kontrahentowi jednorazowo, po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego i wyliczeniu wysokości premii z tytułu zrealizowanych w tym okresie transakcji.W takim przypadku należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Reasumując Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza iż premia przyznawana przez Spółkę stanowi pewnego rodzaju nagrodę za efekty współpracy handlowej pomiędzy Spółką a
poszczególnymi kontrahentami i nie stanowi, po stronie wypłacającego premię, czynności skutkującej powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu VAT. Obowiązek podatkowy z tytułu podatku VAT powstaje natomiast po stronie otrzymującego premię. 2 W omawianej sytuacji świadczenie Podatnika wyrażone w pieniądzu (premia pieniężna) jest traktowane jako usługa - stosownie do art. 8 w/w ustawy i podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Winno być udokumentowane fakturą sprzedaży VAT przez otrzymującego premię.
Pouczenie
1.Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
2.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowienie w
terminie 7 dni licząc od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 zażalenie podlega opłacie skarbowej we właściwej wysokości).
