P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1437/US37/ZI/36/KO/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.02.2005, sygn. 1437/US37/ZI/36/KO/05, Urząd Skarbowy Warszawa-Targówek

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a, art. 216 §. 1 i § 2 oraz art. 236 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa /Dz. U. 137 poz. 926 z późn. zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek


p o s t a n a w i a


uznać stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2005r., uzupełnionym w dniu 03 lutego 2005r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego za n i e p r a w i d ł o w e


U Z A S A D N I E N I E


Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług umów zleceń i o dzieło uzależnione jest od faktu, czy czynności wykonywane w ramach umów wykonywane są przez podatnika podatku od towarów i usług określonego w art. 15 ust. Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535/

Zgodnie z powołanym przepisem "podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności". Zgodnie z ust. 2 artykułu 15 działalność gospodarcze obejmuje również działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych

Wyjątek od przedstawionej definicji działalności gospodarczej stanowi ust. 3 powołanego art., w którym za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się czynności:

1) z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm./

2) wykonywanych przez osobę fizyczną na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenie lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące umowy zlecenia albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy;

3) z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (a więc m. in. umów zlecenia i o dzieło), jeżeli " z tytułu wykonywania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecone czynności co do warunków wykonania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności".

Tak więc umowy cywilno-prawne (w tym umowy zlecenia i umowy o dzieło), które osoba fizyczna zawarła z innymi podmiotami, aniżeli pracodawca, czy też umowy nie polegające na świadczeniu na rzecz pracodawcy są wyłączone spod zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług pod warunkiem, jeżeli spełniają określone powyżej wymagania. Co do zasady umowy te tworzą pewien rodzaj stosunku prawnego pomiędzy zlecającym wykonanie czynności a zleceniobiorcą, który te czynności wykonuje.

Z dołączonych do wniosku kserokopii umów zlecenie wynika, że zostały w nich określone wszelkie warunki, w jakich czynności winne być wykonane, wynagrodzenie jak również ustalenie warunków odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności - zatem umowy te - przy zachowaniu wszystkich warunków ustawowych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Uregulowania prawne zawarte w art. 15 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy będą miały również zastosowanie do przychodów uzyskanych z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu, jeżeli pomiędzy Panią, a zleceniodawcą będą istniały łącznie wszystkie więzy prawne, o których mowa w powyższym przepisie. Wówczas wynagrodzenie pobierane w związku z wykonywaniem czynności członka zarządu nie będzie uznawane za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą.

Oznacza to, że w takiej sytuacji nie będą miały zastosowania regulacje prawne wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług, dotyczące przekroczenia kwoty obrotu w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro.

W przypadku gdy umowa zlecenie nie jest zawarta przez usługodawcę z jego pracodawcą, ani nie jest wykonywana na rzecz pracodawcy, a także w umowach tych nie określono cech istotnych dla umowy o pracę - co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia, a przede wszystkim nie określono odpowiedzialności zlecającego za czynności zleceniobiorcy - podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z tytułu samodzielniej działalności gospodarczej, gdyż wykonujący te czynności usługodawca, nie jest pozbawiony przymiotu samodzielności przy realizacji tych umów na własny rachunek i ryzyko. Przychody uzyskiwane na podstawie umowy zlecenia, z tytułu samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, czyli od dnia 01 maja 2004r.. Ponieważ czynności te do dnia 30 kwietnia 2004r. nie podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT, więc należy przyjąć, że dany usługodawca rozpoczął wykonywać działalność podlegającą opodatkowaniu od 01 maja 2004r..Oznacza to, że przysługujący im limit obrotów uprawniający do zwolnienia z podatku uległ proporcjonalnemu zmniejszeniu. Tak więc w odniesieniu do podatników, którzy wykonują czynności podlegające opodatkowaniu od dnia 01 maja 2004r. limit obrotów uprawniający do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT należy ustalić w następujący sposób:

45.700 zł./ 365 dniu * 245 dni = 30.675,34 zł.

W odniesieniu natomiast do osób, które rozpoczynają wykonywanie tych czynności w dalszej części roku podatkowego - limit ten ulegnie odpowiedniemu zmniejszeniu.

Ponadto we wniosku Strona zwraca się z pytaniem w sprawie podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Urząd Skarbowy Warszawa-Targówek