
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
W związku z wnioskiem z dnia 06 stycznia 2005 r., który wpłynął do tutejszego Urzędu w dniu 10 stycznia 2004r., uzupełniony pismem z dnia 24 lutego 2005r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. nr 8, poz. 60)
uznaje stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.
Uzasadnienie
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Strona otrzymuje premie pieniężne - bonusy od kontrahenta (importera). Wypłata premii uzależniona jest:1/ od realizacji lub przekroczenia założonego na okres rozliczeniowy ilościowego planu sprzedaży samochodów, w tym również od sprzedaży konkretnych marek samochodów;2/ od wykonania lub przekroczenia założonego wartościowego planu sprzedaży części zamiennych;3/ od osiągnięcia lub przekroczenia założonego wskaźnika wydatków reklamowych w stosunku do osiągnięcia w okresie rozliczeniowym wartości sprzedaży samochodów.Premie pieniężne, które Strona otrzymuje przyznawane są przez importera notami uznaniowymi. Zdaniem Strony wypłata premii nie stanowi wynagrodzenia za świadczone usługi. Strona podnosi, że brak jest świadczenia wzajemnego ze strony Spółki, aby wypłatę premii uznać za świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Według Strony wypłata premii stanowi świadczenie motywujące kontrahenta do zwiększenia wzajemnych obrotów, a spełnienie warunków pozwalających na wypłatę premii nie powinno być uznane za świadczenie wzajemne spełnione na rzecz wypłacającego bonus.
Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik tut. Urzędu stwierdza, co następuje.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. nr 54, poz. 535 ze zm.) przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Przytoczony powyżej przepis bardzo szeroko definiuje pojęcie świadczenia usług uznając "każde świadczenie", które nie stanowi dostawy towarów za świadczenie usług. Zgodnie ze słownikową definicją świadczyć oznacza m. in. "czynić komuś coś dobrego, okazywać coś komuś; wykonywać coś na czyjąś rzecz" (Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1981). W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym mamy zatem do czynienia ze świadczeniem usług, gdyż Spółka otrzymuje określone kwoty pieniężne w zamian za sprzedaż jak największej ilości produktów (samochodów i części zamiennych) oraz realizację określonego wskaźnika wydatków reklamowych. W tym kontekście należy zauważyć, że wypłata premii nie ma charakteru dobrowolnego, ale jest uzależniona od spełnienia określonych warunków. Należy więc stwierdzić, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą można uznać za świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Powyższa interpretacja jest zgodna ze stanowiskiem Ministra Finansów zawartym w piśmie nr PP3-812-1222/2004/AP/4026 z dnia 30 grudnia 2004r., w którym zostało wyjaśnione: " W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywanych przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonania terminowych płatności za zrealizowanie dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych." Zatem Strona nieprawidłowo przyjęła, że wypłata premii pieniężnych w zamian za jak największą sprzedaż samochodów, części zamiennych oraz realizowanie okręconego budżetu reklamowego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wskazać należy także, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego wydana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku oraz w oparciu o przepisy prawa obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków Podatnika. Zgodnie z art. 14b §1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Niniejsza interpretacja wiąże wskazane powyżej organy jedynie do czasu zmiany przepisów na podstawie których została wydana. Organ podatkowy nie jest zobowiązany przepisami prawa do informowania o zmianach przepisów, na podstawie których została udzielona niniejsza interpretacja. Na niniejsze postanowienie - na podstawie art. 236 §2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa - Stronie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
