Postanowienie - Interpretacja - PP/443-26/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.03.2005, sygn. PP/443-26/05, Urząd Skarbowy w Nowym Sączu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 24.01.2005 r., nr (...), w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nie prawidłowe.

Uzasadnienie

Spółka zwróciła się do tutejszego organu z zapytaniem w indywidualnej sprawie opisanej we wniosku z dnia 24.01.2005 r., nr (...), dotyczącym interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług. We wniosku Spółka zawarła pytania:
- czy otrzymywane dopłaty z budżetu Miasta należy udokumentować fakturami wewnętrznymi,
- czy należy wycofać wystawione w 2004 r. faktury VAT dla Urzędu Miasta na przekazywane nam dopłaty poprzez wystawianie faktur korygujących, czy tylko zaniechać ich wystawiania w 2005 r.

Z treści wniosku wynika, że Spółka otrzymuje dopłaty z Urzędu Miasta (...). Dopłaty są podstawą do obliczenia podatku należnego. W związku z tym, Spółka wystawia na Urząd Miasta (...) faktury VAT, gdzie ratę planowanej dotacji traktuje jako przychód brutto. Gmina (...) na podstawie tych faktur przekazuje Spółce planowaną ratę dopłaty w kwocie brutto. Naliczany podatek od towarów i usług w fakturach VAT od należnej dopłaty nie jest przez Gminę odliczany. Faktury wystawiane są przez Spółkę w tym samym miesiącu, w którym następuje przekazanie środków finansowych na nasze konto.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Natomiast, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że nie jest prawidłowe wystawienie faktury VAT dokumentującej otrzymanie dotacji przedmiotowej na rzecz podmiotu udzielającego dotacji. Nie jest również prawidłowe wystawienie w tym przypadku faktury wewnętrznej. Faktury wewnętrzne są wystawiane zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnych charakterze.

Dla udokumentowania otrzymanych dotacji można wystawić dokumenty księgowe. Spółka powinna więc wystawić faktury korygujące do wcześniej wystawionych faktur VAT na rzecz podmiotu dotującego, zgodnie z § 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).

Na dzień wydania niniejszej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w tej sprawie, nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy w Nowym Sączu