Na podstawie art.14a §1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60), art. 86 ust. 1, art. 88 ust. 4 ustawy ... - Interpretacja - PO III 443-10/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.03.2005, sygn. PO III 443-10/05, Urząd Skarbowy w Dębicy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art.14a §1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60), art. 86 ust. 1, art. 88 ust. 4 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 54, poz. 535, Nr 14, poz. 113) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dębicy po rozpatrzeniu wniosku Gminy z dnia 26.01.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać za prawidłowe stanowisko strony przedstawione w przedmiotowym wniosku.

Wnioskiem z dnia 26.01.2005 r. Gmina zwróciła się o wydanie wiążącej interpretacji dotyczących przepisów dotyczącej VAT w oparciu o ustawę z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535, z 2005 r. Nr 14, poz.113). Przedmiotem jej miała być odpowiedź na następujące zapy-tanie: czy i na jakich warunkach gmina będzie mogła odzyskać podatek naliczony od nakładów inwestycyjnych podatek VAT i czy konieczna będzie rejestracja gminy bądź urzędu dla celów VAT. Gmina znajduje się w fazie przygotowania wniosku o dofinansowanie inwestycji komunalnej w sektorze gospodarki wodno - ściekowej z Funduszu Spójności (Funduszu Unii Europejskiej). Podstawowym założeniem instytucjonalnym związanym z fazą wdrożenia przedsięwzięcia inwestycyjnego jest ustanowienie Gminy beneficjentem końcowym pomocy z Funduszu Spójności. Gmina stanie się także właścicielem nowo wybudowanego majątku. Eksploatatorem majątku wybudowanego w ramach realizacji projektu będzie zakład budżetowy, Gminny Zakład Komunalny, Gromadzenia i Utylizacji Odpadów, Wodociągów i Kanalizacji, który jest odrębnym podatnikiem podatku VAT z nadanym numerem NIP. Majątek wytworzony w ramach projektu będzie przez gminę przekazany na mocy umowy cywil-noprawnej, tj. umowy dzierżawy. Zakład budżetowy będzie wykorzystywał wytworzony majątek do prowadzenia działalności odpłatnej ze zbiorowym zaopatrzeniem w wodę i zbiorowym odprowadzaniem ścieków. Czynsz dzierżawny zostałby ustalony w wysokości umorzenia nowo wybudowanego majątku, który byłby własnością Gminy. Czynsz ten byłby podstawą wykorzystania wytworzonego majątku przez zakład budżetowy w okresie 10 lat od oddania go do eksploatacji.

Po analizie stanu przedstawionego faktycznego tut. organ uznał, iż podatnik jest uprawniony do złożenia przedmiotowego wniosku o wydanie interpretacji a w sprawie tej nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa lub kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W odpowiedzi na zapytanie podatnika należy stwierdzić, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535, z 2005 r. Nr 14, poz.113) podat-nikami tego podatku są m.in. osoby prawne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, jeżeli wykonują czynności stanowiące przedmiot opodatkowania tym podatkiem. Podmiotem takim nie są, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy jedynie organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy w zakresie realizowania, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina posiada osobowość prawną, a ponadto nie może na podstawie powyższego przepisu zostać wyłączona z kręgu podatników, gdyż czynność polegająca na oddaniu rzeczy w dzierżawę jest wykonywana na podstawie umowy cywilnoprawnej. Ponadto na podstawie § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wyko-nania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej. Zwolnienie to również nie może być zastosowane gdyż zarówno krąg podmiotowy jak i czynności w nim wymienione nie dotyczą przedstawionej sytuacji i podmiotu. Nie jest też podstawą dla gminy do zwolnienia od VAT przepis § 8 ust. 1 pkt 13, który zwalnia jedynie czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Umowy te bowiem na podstawie tego przepisu zostały wyłączone. Dlatego też podatnik nie będzie mógł korzystać ze zwolnienia, zaś przy wydatkach poniesionych w związku z wykonywaniem tych czynności będzie mógł korzystać z prawa pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy. Obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Skorzystanie więc z tego uprawnienia jest uwarunkowane dokonaniem rejestracji, o której mowa w art. 96 ust. 1 ustawy. Obowiązek rejestracji dotyczy podmiotu, który świadczy daną usługę, więc w przedstawionym przypadku podatnika, czyli gminę. Ponadto tut. organ zauważa, iż Gmina jest w chwili obecnej zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. W przedstawionym własnym stanowisku pytający uznał. że ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z zakupami w celach służących czynnościom opodatkowanym (czynsz dzierżawny). Wobec powyższego tut. organ podziela stanowisko pytającego w tym zakresie.

Powyższa informacja została udzielona na podstawie stanu faktycznego opisanego w piśmie z dnia 26.01.2005 r. i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia tego wniosku. Zgodnie z art. 14 b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, postanowienie zawierające interpretację nie jest wiążące dla podatnika, płatnika czy inkasenta natomiast jest wiążące dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej i może zostać zmienione albo uchylone wyłącznie w drodze decyzji. Na powyższe postanowienie, zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej, służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy w Dębicy