
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 217 w związku z art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki, w sprawie rozliczenia podatku od towarów i usług, przedstawione w piśmie z dnia 29 października 2004 r., uzupełnione pismami z dnia 9 i 22 grudnia 2004 r. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 29 października 2004 r. (data wpływu do tut. urzędu 4 listopada 2004 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 grudnia 2004 r. (data wpływu do tut. Urzędu dnia 13 grudnia 2004 r. oraz pismem z dnia 22 grudnia 2004 r. (otrzymanym przez tut. Urząd 22 grudnia 2004 r.) Jednostka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:
Spółka posiada NIP UE. Spółka otrzymuje od kontrahenta posiadającego siedzibę na terytorium Niemiec materiały powierzone w celu wykonania na nich usług (usługi na majątku ruchomym). Po wykonaniu usług materiały opuszczają terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przed upływem 30 dni od dnia
wykonania na nich usług. Usługi te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (art. 28 ust. 7 i 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. - zwanej dalej "ustawą"), Do kontrahenta nie powraca jednak cały materiał powierzony. Część materiału pozostaje do dyspozycji Spółki. Materiałem tym są odpady powstające w procesie świadczenia usług, który następnie Spółka sprzedaje jako złom. Kontrahent niemiecki nie chce odbierać odpadów powstających po wykonaniu usług.
Spółka zadała następujące pytanie:
Czy pozostający do dyspozycji Spółki odpad musi być ujęty w fakturze wewnętrznej , lub ewidencjonowany i opodatkowany w inny sposób?
Spółka zajęła stanowisko, iż pozostający odpad nie powinien być opodatkowany podatkiem od towarów i usług, gdyż Spółka nie kupuje tych towarów od kontrahenta.
Po przeanalizowaniu przedstawionego
stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje co następuje:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 1 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) - zwanej dalej "ustawą" - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju. W opinii tut. organu podatkowego aby w przedmiotowej sytuacji doszło do wykonania czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług muszą zostać spełnione dwa warunki, tj. musi nastąpić wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, oraz musi ono być odpłatne. Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy, w przedstawionej sytuacji dojdzie do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Przepis ten stanowi, iż przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane
lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. W przedstawionym, przez Spółkę stanie faktycznym dojdzie do przeniesienia prawa do dysponowania towarem jak właściciel, a także towar ten zostanie przemieszczony z terytorium Niemiec na terytorium Polski, jednakże jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Spółka nie przekazuje wynagrodzenia kontrahentowi za pozostałe do jej dyspozycji odpady. Zatem nie dojdzie do spełnienia drugiego z warunków niezbędnych dla uznania przedmiotowej transakcji za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, co powoduje, iż w przedstawionym stanie faktycznym nie dojdzie do wykonania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania
prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.
Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zmianami) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.
