POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1437US37/ZI/9/DJW/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.01.2005, sygn. 1437US37/ZI/9/DJW/05, Urząd Skarbowy Warszawa-Targówek

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a, art. 216 §. 1 i § 2 oraz art. 236 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa /Dz. U. 137 poz. 926 z późn. zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek


postanawia


uznać stanowisko w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zawarte we wniosku z dnia 7 grudnia 2004 roku, uzupełnione 27 grudnia 2004 roku za nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że wykonuje Pan działalność gospodarczą w zakresie usług transportu, także międzynarodowego. Wykonał Pan dla klienta krajowego przewóz towaru na eksport do Szwajcarii. Kierowca dysponował następującymi dokumentami: list przewozowy międzynarodowy CMR, faktura eksportowa dotycząca przewożonego towaru, SAD wywozowy z potwierdzeniem Urzędu Celnego polskiego i pieczęcią zaświadczającą o przekroczeniu granicy Szwajcarii.

Wystawiając faktury za wykonane usługi dokonuje Pan podziału trasy na odcinek krajowy i zagraniczny, bo stoi Pan na stanowisku, że do czynności wykonanych w kraju należy stosować stawkę 0%, a czynności wykonane za granicą wyłączyć spod ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. 54 poz. 535/ w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.W związku z tym, usługi transportowe są opodatkowane, co do zasady, w kraju, w którym dany transport się odbywa. W myśl art. 83 ust 3 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. 54 poz. 535/ przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt. 23 rozumie się:1. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:a/ z miejsca wyjazdu /nadania/ na terytorium kraju do miejsca przyjazdu /przeznaczenia/ poza terytorium Wspólnoty,b/ z miejsca wyjazdu /nadania/ poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu /przeznaczenia/ na terytorium kraju,c/ z miejsca wyjazdu /nadania/ poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu /przeznaczenia/ poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju /tranzyt/d/ z miejsca wyjazdu /nadania/ na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu /przeznaczenia/ poza terytorium Wspólnoty lub do miejsca wyjazdu /przeznaczenia/ na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju. Świadczenie usług transportu międzynarodowego, podlega opodatkowaniu przy zastosowaniu 0% stawki tego podatku, przy czym dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt. 23, są dokumenty wymienione w art. 83 ust. 5 tj. w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski, a w przypadku transportu towarów przez eksportera także dowód wywozu towarów potwierdzony przez urząd celny. W świetle powołanych przepisów, należy stwierdzić, że transport na terenie Polski opodatkowany będzie stawką 0%, w innych natomiast państwach Wspólnoty transport ten opodatkowany będzie według obowiązujących tam zasad. Transport, który odbywa się przez kraje nie należące do Wspólnoty, nie będzie podlegał opodatkowaniu VAT, bowiem kraje te znajdują się poza unijnym systemem VAT.

W związku z tym, iż miejscem opodatkowania usług transportu jest miejsce gdzie się on odbywa , faktura potwierdzająca wykonanie usług transportu międzynarodowego winna zostać podzielona na odcinki:

  • krajowy - ze stawką 0%,
  • inne kraje wspólnoty - wg zasad obowiązujących w danym kraju,
  • obszar kraju trzeciego - nie podlega podatkowi od towarów i usług.

Powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Urząd Skarbowy Warszawa-Targówek