
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005r.,Nr 8, poz. 60 ) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kluczborku uznaje za nieprawidłowe stanowisko wnioskodawcy przedstawione w piśmie z dnia 14.01.2005r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r.o podatku od towarów i usług (Dz.U Nr 54, poz.535 ze zm.)
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 14a § 1 ww. Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika,płatnika lub inkasenta, jest obowiązany do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Stan faktyczny sprawy:W budżecie gminy na rok 2005 zapisano zadania inwestycyjne i remontowe tj :1.Uzbrojenie terenów pod budownictwo mieszkaniowo-osiedle domków jednorodzinnych przy ul. B. w xxxxxxx. Celem zadania jest zaopatrzenie mieszkańców w wodę i odprowadzenie ścieków. Zakres zadania obejmuje wykonanie sieci wodociągowej i sieci kanalizacyjnej.2.Remont chodnika ul. P., ul. C., Z.S. i ul. R. Zakres zadania obejmuje wykonanie remontu nawierzchni chodnika z kostki brukowej.3.Remnot chodnika i jezdni ul. P., ul. A.B. Zakres zadania obejmuje remont nawierzchni asfaltowej jezdni oraz remontu nawierzchni chodnika z kostki brukowej.4.Budowa chodnika ul. J. Zakres zadania obejmuje przebudowę nawierzchni chodnika z kostki brukowej.5.Budowa ul. M. Zakres zadania obejmuje budowę ulicy o nawierzchni asfaltowej.6.Remont dróg gminnych. Zakres zadania obejmuje remont chodników i dróg o nawierzchni betonowej.7.Budowa oświetlenia ul. D.,W., G. Zakres zadania obejmuje ułożenie kabla, ustawienie słupów i zampntowanie lamp.
Zapytanie: Czy zadania zapisane w budżecie gminy w zakresie remontów i budowy dróg, uzbrojenia terenów i oświetlenia osiedli mieszkaniowych będą opodatkowane 7% stawką VAT?
Stanowisko wnioskodawcy: Decydujące dla zastosowania stawki jest przeważający charakter budynków, z którymi związana jest dana usługa, gdyz trudno znależć uzasadnienie podziału jednorosnej usługi na części opodatkowane różnymi stawkami podatku.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy:Zgodnie z art, 146 ust.1 pkt. 2 lit.a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz.U. Nr 54, poz.535) do dnia 31.12.2007r. stosuje się stawkę VAT w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. W myśl art. 146 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.
Art. 146 ust. 3 ww.ustawy stanowi, że przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust 1 pkt 2 lit a, rozumie się:1/ sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,2/ urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczgólności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę;3/ urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne-jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego
Powołane przepisy ustawy o podatku VAT, wyrażnie wskazują, iż dla celu ustalania właściwej stawki podatku VAT przy realizacji inwestycji towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu istotne znaczenie ma związek tejże infrastruktury z budownictwem mieszkaniowym
W przypadku gdy realizowana infrastruktura towarzysząca będzie miała związek zarówno z budunkami mieszkalnymi jak i obiektami przemysłowymi czy usługowymi, na podstawie posiadanych dokumentów kosztorysowych i projektowych, należy wyodrebnić część związaną z budownictwem mieszkaniowym oraz budynkami przemysłowymi czy usługowymi i opodatkować zrealizowaną inwestycję zgodnie z obowiązującymi dla tych obiektów stawkami, tj. 7% dla infrastruktury towarzyszącej związanej z budownictwem mieszkaniowym i 22 % dla pozostałej części.
Drogi gminne zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 4 są drogami publicznymi w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca o drogach publicznych ( Dz.U.N 71 z 2000r., po.838), których budowa, remont i utrzymanie należy do zarządcy drogi jakim jest - w odniesieniu do dróg gminnych - zarząd gminy ( art.19 ust.2). Zatem roboty budowlano-montażowe dotyczące tych dróg ( tzw. inwestycje drogowe ) nie są prowadzone w ramach budownictwa mieszkaniowego i nie stanowią infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w art. 146 ust 1 pkt 2 lit ww. ustawy o podatku VAT. Drogi gminne, nie stanowią infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, nie powstają w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego rozumianych w kontekście art 146 ust.3 ustawy o VAT ( chociaż mogą przebiegać przez obszar zabudowany), lecz są elementem szeroko rozumianego układu komunikacyjnego na obszarze gminy, powiatu. Do zaliczenia drogi do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu konieczne jest uznanie, że jej budowa, modernizacja, remont ma na celu urzadzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego. Jest to zgodne z art. 16 ww. ustawy o drogach publicznych, stanowiącym, że realizacja oraz koszty budowy lub modernizacji dróg spowodowane inwestycją niedrogową, należy do inwestora tego przedsięwzięcia. Skoro remontów drogi publicznej nie można zaliczyć do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, nie można zaliczyć również remontów czy budowy chodników przylegających do tych dróg
Zgodnie z art. 1 ustawy ww. o drogach publicznych, drogą publiczna jest droga zaliczona na podstawie tej ustawy do jednej z kategorii dróg z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem i ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych.Ulica - to również droga publiczna, ma charakter uniwersalny, i nie jest to droga osiedlowa , która byłaby realizowana w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, umożliwia dojazd do innych budynków niż mieszkaniowe, pośrednio umożliwia dojazd do innych miejscowości
Reasumując :roboty polegające na wykonaniu sieci wodociągowej i sieci kanalizacyjnej dla mieszkańców, które mają związek zarówno z budunkami mieszkalnymi jak i obiektami przemysłowymi czy usługowymi, podlegają opodatkowaniu zgodnie dla tych obiektów stawkami tj. 7% dla infrastruktury towarzyszącej związanej z budownictwem mieszkaniowym, i 22 % w pozostałej części;roboty należące do inwestycji drogowej polegające na : remoncie i budowie chodników przylegających do dróg publicznych, remoncie tych dróg, budowie ulicy i budowie oświetlenia ulic, opodatkowane są stawką podatku VAT w wysokości 22%.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.Zgodnie z art. 14b§ 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a§ 4 i 236 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. Zażalenie na postanowienie organu podatkowego zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
