
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216 oraz art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 14 stycznia 2005r. (doręczonego dnia 21 stycznia 2005r.), uzupełnionego pismem z dnia 3 lutego 2005r. (doręczonym dnia 7 lutego 2005r.) o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie s.................................. z siedzibą w ...................................... Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu
stwierdza, że
stanowisko Podatnika jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 14 stycznia 2005r. (doręczonym dnia 21 stycznia 2005r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 lutego 2005r. (doręczonym dnia 7 lutego 2005r.) s.............................. zwróciła się z zapytaniem czy dopłata do gruntów rolnych podlega ustawie o podatku od towarów i usług, jeżeli tak to jaką stawką ma być opodatkowana oraz czy określona w decyzji kwota dopłaty jest kwotą netto czy brutto. Do wniosku spółka dołączyła decyzję Nr 0164-2004-000002993 z dnia 22 listopada 2004r. o przyznaniu płatności bezpośrednich do gruntów rolnych. Oświadczyła ponadto, że grunty rolne, w stosunku do których otrzymała dopłatę wykorzystywane są do uprawy rolnej (zboża, kukurydza, łąki), a otrzymana dopłata nie ma bezpośredniego związku z usługami lub dostawami towarów oraz nie wpływa na cenę towarów i usług przez nią realizowanych. Zdaniem spółki dopłata nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego stwierdza co następuje.
Zgodnie z art. 29 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust.2-22, art.30-32, art.119 oraz art.120 ust.4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wliczane są jedynie takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Elementem istotnym, wpływającym na ewentualne objęcie dopłaty definicją podstawy opodatkowania, jest stwierdzenie czy dopłaty są dokonywane w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.
Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych (Dz.U. z 2004r. Nr 6, poz. 40 ze zm.) osobie prawnej, będącej posiadaczem gospodarstwa rolnego, zwanej dalej "producentem rolnym", przysługują płatności na będące w jej posiadaniu grunty rolne utrzymywane w dobrej kulturze rolnej, przy zachowaniu wymogów ochrony środowiska, zwane dalej "gruntami rolnymi". Warunkiem uzyskania płatności jest posiadanie przez producenta rolnego działek rolnych o łącznej powierzchni nie mniejszej niż 1 ha, które kwalifikują się do objęcia płatnościami, przy czym za działkę rolną uważa się zwarty obszar gruntu rolnego, na którym jest prowadzona jedna uprawa, o powierzchni nie mniejszej niż 0,1 ha, wchodzący w skład gospodarstwa rolnego. Płatności obejmują:
- jednolitą płatność obszarową,
- płatności uzupełniające do powierzchni uprawy <...>.
Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu stoi na stanowisku, że otrzymana przez spółkę dopłata do gruntów rolnych nie wchodzi do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a to z tej przyczyny że nie jest ona dokonywana w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.
W podsumowaniu tut. organ uprzejmie informuje, że powyższa interpretacja udzielana jest jedynie w opisanym przez Podatnika stanie faktycznym, w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b §1 i §2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5 art.14b.
Na postanowienie niniejsze przysługuje zgodnie z art.14a§4 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.
