Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego, działając na podstawie art. 14 § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. ... - Interpretacja - PP2/443-93/05/AL/20232

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.03.2005, sygn. PP2/443-93/05/AL/20232, Małopolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego, działając na podstawie art. 14 § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) w odpowiedzi na wniosek Strony z dnia 03.03.2005 roku (doręczony w dniu 07.03.2005 roku) z zakresu podatku od towarów i usług, uzupełniony następnie pismem z dnia 18.03.2005 roku (wpływ do Urzędu w dniu 21.03.2005 roku).niepotwierdza stanowiska przedstawionego w zapytaniu i prezentuje następujące stanowisko w omawianej sprawie.

Wnioskodawca wydaje nieodpłatnie katalogi produktów, będących w ofercie sprzedaży firmy. Katalogi powyższe są wydawane w formie:
- przekazywania przez swoich przedstawicieli katalogów w zakładach opieki zdrowotnej(wykorzystanie tych katalogów następuje w sposób nieograniczony i anonimowy),
- dołączania do gazet codziennych i magazynów periodycznych,- umieszczania katalogów w skrzynkach pocztowych za pośrednictwem przedstawicieli firmy. Katalogi dołączane są także do każdego sprzedanego produktu. Ma to na celu udzielenie kupującemu informacji o zakupionym produkcie, aby zapoznał się ze składem i zastosowaniem preparatów. W momencie sprzedaży produkt wraz z załączonym do niego katalogiem zostaje zapakowany w torebkę foliową.Przedmiot zapytania dotyczy ustalenia, czy czynność nieodpłatnego wydawania katalogów oraz toreb foliowych, w które są pakowane katalogi powoduje obowiązek rozliczenia podatku należnego. Zdaniem Podatnika katalogi powyższe należy traktować jako materiały informacyjne a torebki foliowe jako opakowanie towaru i nie ma tu zastosowania art. 7, ust. 2 ustawy o VAT, który obliguje podatników do rozliczania podatku należnego nieodpłatnie wydawanych towarów.Tytułem uzupełnienia Podatnik oznajmił, że korzysta z prawa obniżenia podatku należnego o naliczony z tytułu nabycia wspomnianych katalogów.Tutejszy Urząd nie potwierdza stanowiska podatnika, oceniając, iż leży ono w sprzeczności z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.). Nieodpłatne wydawanie materiałów informacyjnych o sprzedawanych produktach należy ocenić w kategorii czynności wykonywanych dla celów reklamy prowadzonego przedsiębiorstwa. Przepisy ww. ustawy nie posługują się pojęciem "reprezentacji i reklamy", zwrócić należy jednak uwagę, iż odnoszą się do przekazywania przez podatnika prezentów. Z kolei takie przekazywanie prezentów w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa (tak należy ocenić nieodpłatnie przekazywane materiały informacyjne o produktach) nie może być oceniane inaczej jak działania związane z reklamą i reprezentacją przedsiębiorstwa. Z art. 7 ust. 3 ww. ustawy wynika, iż przekazanie przez podatnika prezentów o małej wartości na cele związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem - nie jest traktowane jak dostawa towaru. W świetle więc powyższego - przekazanie na ten cel każdego innego prezentu, nie będącego prezentem o małej wartości (a sytuacja taka wystąpi także wówczas, gdy podatnik nie będzie prowadził stosownej ewidencji w tym zakresie), taką dostawę już stanowi i zgodnie z art. 7 ust. 2 podlega opodatkowaniu, ale tylko wówczas, gdy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub części.Reasumując: nieodpłatnie przekazywane klientom katalogi, jeżeli nie będą spełniały kryterium prezentów o małej wartości należy rozpatrywać w kategorii odpłatnej dostawy, podlegającej opodatkowaniu - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo odliczenia podatku z tytułu nabycia tego towaru. Ponieważ jak wynika z treści zapytania Wnioskodawca korzysta z prawa odliczenia podatku przy nabyciu ww. towarów i usług, zawiązanych z nieodpłatnie przekazywanymi katalogami reklamowymi (choć nie wskazano tego w uzupełnieniu odliczeniu od podatku należnego podlegają także zapewne wydatki na nabycie opakowań do katalogów) czynność powyższa podlega opodatkowaniu. Podstawę opodatkowania stanowi cena nabycia towarów (netto) - wg regulacji art. 29, ust. 10 ustawy. Podatnik winien czynność tą rozliczyć wg faktury wewnętrznej, wystawionej zgodnie z art. 106, ust. 7 ustawy.

W świetle powyższych ustaleń Naczelnik tutejszego Urzędu nie potwierdza stanowiska Podatnika orzekając jak w sentencji postanowienia.

Nadmienia się, że interpretacja niniejsza jest aktualna według stanu prawnego na dzień jej dokonania i do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Małopolski Urząd Skarbowy