
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 11.01.2005 r. uzupełnionego w dniu 17.01.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Zgodnie z art. 14a § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W dniu 12.01.2005 r. wpłynął do tut. Organu wniosek, w którym Gmina zwraca się o udzielenie pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania prawa podatkowego w następującym stanie faktycznym:
Gmina zawarła w dniu 19.05.2004 r. umowy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w Warszawie nr 15484/732-060100/03, której przedmiotem
jest budowa II etapu kanalizacji sanitarnej w miejscowości N. (dociążenie istniejącej oczyszczalni ścieków o przepustowości 150 m3/d) oraz nr 15482/732-060101/03, której przedmiotem jest budowa II etapu kanalizacji sanitarnej w miejscowości N. (dociążenie istniejącej oczyszczalni ścieków o przepustowości 150m3/d). Umowy te określają warunki i tryb udzielenia Gminie dofinansowania z Programu SAPARD.
Ponadto w dniu 28.12.2004 r. nastąpiło przekazanie przez Gminę, na podstawie protokołów przekazania środka trwałego, zakończonej inwestycji na rzecz Gminnego Zakładu Komunalnego.
Rozstrzygnięcia wymaga, czy w ww. stanie faktycznym Gmina ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją II etapu budowy kanalizacji sanitarnej w miejscowości N. w ramach projektu współfinansowanego ze środków programu SAPARD, przy braku związku dokonanego zakupu ze sprzedażą opodatkowaną. Według Gminy obowiązujące przepisy w zakresie podatku od towarów i usług nie dają możliwości
obniżenia podatku należnego z tytułu zakupów związanych z ww. inwestycją.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 5 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2.eksport towarów;
3.import towarów;
4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Wobec tego, iż - jak wynika z przedłożonych dokumentów - Gmina nie prowadzi działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług realizacji, której służyłaby inwestycja budowy II etapu kanalizacji sanitarnej w miejscowości N. (dociążenie istniejącej oczyszczalni ścieków o przepustowości 150 m3/d) nie ma ona możliwości odzyskania podatku od towarów i usług uprzednio uiszczonego przez nią przy nabyciu towarów i usług służących tej inwestycji w trybie art. 86 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.Również nie przysługuje Gminie zwrot podatku od towarów i usług na podstawie § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) z uwagi na fakt zawarcia umowy z Agencją po dniu 1.05.2004 r.
Reasumując, w obecnym stanie faktycznym i prawnym Gmina jako czynny podatnik podatku od towarów i usług nie ma prawa do dokonania obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, gdyż brak jest związku zakupu sfinansowanego ze środków programu SAPARD ze sprzedażą opodatkowaną realizowaną przez Gminę.
Oznacza to, iż Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług związanego z przedsięwzięciami objętymi umowami zawartymi z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w Warszawie nr 15484/732-060100/03 oraz nr 15482/732-060101/03 w systemie VAT.
Powyższa interpretacja:
dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących; nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
P O U C Z E N I E
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika tut. Organu w terminie 7 dnia od daty doręczenia niniejszego postanowienia.
