
Temat interpretacji
Stan faktyczny:
Podatnik dokonuje nabycia towarów od kontrahenta z terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
Towary te są przemieszczane na terytorium kraju z terytorium państwa członkowskiego celem składowania ich w magazynie typu "call-off stock".
W transakcjach z wykorzystaniem magazynów typu "call-off stock" dostawca przechowuje towary w pomieszczeniach przyszłego nabywcy, przy czym towary pozostają własnością dostawcy do określonego momentu w przyszłości. Odbiorca może pobrać towary z magazynu dla potrzeb własnego procesu produkcyjnego w dowolnym czasie i to on podejmuje decyzję o tym, w którym momencie towary należące do dostawcy przechodzą na jego własność, co w praktyce na podstawie zawartych umów ma zwykle miejsce w chwili wprowadzenia towarów do używania, a nie w chwili fizycznego przemieszczenia towarów do magazynu.
Ocena prawna stanu faktycznego:
Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług został określony w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwanej dalej ustawą o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
- eksport towarów,
- import towarów,
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
Natomiast pojęcie dostawy towarów zostało zdefiniowane w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
A zatem w stosunku do przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (DZ. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) zakres opodatkowania podatkiem VAT został poszerzony. W wyżej wymienionej ustawie, obowiązującej do końca kwietnia 2004 r. ustawodawca posługiwał się pojęciem sprzedaży, a nie dostawy.
Istotą umowy sprzedaży jest zobowiązanie sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy oraz wydania jej kupującemu, któremu odpowiada zobowiązanie kupującego do odebrania rzeczy i zapłaty ceny. Użycie pojęcia sprzedaż oznaczałoby zatem zawężenie definicji dostawy towarów wyłącznie do jednej kategorii czynności cywilno - prawnych.
W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. ustawodawca posłużył się terminem "przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel". Definicja ta odwołuje się do ekonomicznego władztwa nad rzeczą, a zatem zwraca uwagę na ekonomiczną istotę transakcji, a nie wyłącznie jej charakter prawny.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż pojęcie "prawo do rozporządzania towarami jak właściciel", należy interpretować znacznie szerzej, gdyż obejmuje ono rzeczywiste władztwo nad rzeczą, nawet jeżeli nabywca nie jest właścicielem rzeczy.
Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności, lecz przeniesienie praw do rozporządzania towarami jak właściciel. Mowa jest o takim rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nią jak właściciel. Należy przy tym uznać, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym.
W przedstawionym stanie faktycznym towary przemieszczane są od kontrahenta z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju i składowane są w magazynie typu "call-off stock", tj. w pomieszczeniach nabywcy. Jednakże w momencie przemieszczenia towarów do magazynu odbiorcy nie następuje cywilno - prawne przeniesienie własności rzeczy, gdyż przedmiotowe towary pozostają własnością dostawcy do określonego momentu w przyszłości.
Z pisma Podatnika wynika ponadto, iż nabywca ma w takiej sytuacji pełne prawo do dysponowania towarem, gdyż w dowolnym czasie może pobrać towary z magazynu i to on podejmuje decyzję o tym, w którym momencie towary należące do dostawcy przechodzą na jego własność, co w praktyce ma miejsce w chwili pobrania towarów z magazynu do używania.
Mając na uwadze stan faktyczny oraz przepisy prawa podatkowego, należy stwierdzić, iż wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów nastąpi u Podatnika już w momencie ich przywozu do magazynu "call-off stock". Już wówczas następuje bowiem przeniesienie na nabywcę prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
A zatem w przypadku opisanej przez Podatnika transakcji mamy do czynienia z klasycznym schematem opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. W konsekwencji oznacza to, iż dostawca z państwa członkowskiego nie ma obowiązku rejestrowania się na terytorium kraju, natomiast odbiorca towaru rozliczy podatek od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Natomiast w myśl przepisu art. 20 ust. 5 ustawy o VAT obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9.
Przepis art. 20 ust. 6 stanowi, iż w przypadku gdy przed terminem, o którym mowa powyżej, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.
Przepis ten ma również zastosowanie do faktur wystawionych przez podatnika podatku od wartości dodanej potwierdzających otrzymanie przez niego od podatnika całości lub części należności przed dokonaniem dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju (art. 20 ust. 7 ustawy o VAT).
Ponadto tut. Organ podatkowy podkreśla, iż zgodnie a art. 106 ust. 7 w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne, przy czym za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie.
Natomiast zasady wystawiania i przechowywania faktur wewnętrznych uregulowane zostały w przepisie § 28 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).
Ponadto tut. Organ podatkowy zauważa, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z kolei w świetle art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3 - 7, kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
