Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. Termomodernizacja budynków użyte... - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.650.2017.1.MR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 30.01.2018, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.650.2017.1.MR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2017 r. (data wpływu 6 grudnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 stycznia 2018 r. (data wpływu 29 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej. Wniosek uzupełniono 29 stycznia 2018 r. poprzez wskazanie osoby wyznaczonej do pełnienia funkcji Wójta Gminy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina zamierza zrealizować własne zadanie inwestycyjne w ramach projektu pn. Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej. Instytucją zarządzającą jest RPO W() Wydział Europejski Funduszu Regionalnego. Kwota kwalifikowana projektu 2.563.512,65 zł.

Celem projektu jest zwiększenie efektywności energetycznej w sektorze publicznym poprzez modernizacje budynków użyteczności publicznej należących do Gminy Przedszkola, Zespołu Szkół A, Strażnicy OSP, Wiejskiego Domu Kultury oraz Zespołu Szkół B. W ramach projektu na rzecz likwidacji niskiej emisji, poprawy jakości powietrza i zmniejszenia energochłonności wykonany zostanie we wskazanych budynkach konieczny zakres prac termomodernizacyjnych, w tym: termomodernizacja budynków, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej oraz wymiana instancji centralnego ogrzewania, instalacje sanitarne oraz montaż paneli fotowoltaicznych.

Realizacja projektu przyczyni się do poprawy jakości powietrza, zostanie zredukowana emisja szkodliwych zanieczyszczeń do powietrza (w tym PM 10, PM 2,5, CO2). Uzyska się mniejsze zapotrzebowanie na ciepło, czego efektem będzie zmniejszenie gazów w procesie spalania do atmosfery.

Wnioskodawcą dla ww. projektu jest Gmina jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną, działająca na podstawie Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2017 poz. 1875 ze zm.) oraz swojego statutu (Uchwała Rady Gminy z dnia 28 lutego 2014 r.). Organami Wnioskodawcy są Rada Gminy (jako organ stanowiący i kontrolny) i Wójt Gminy (jako organ wykonawczy, realizujący właściwe dla niego zadania przy pomocy Urzędu Gminy jednostki organizacyjnej Gminy, działającej w formie jednostki budżetowej). Zasadniczy cel działania Urzędu to zapewnienie warunków, zapewniających możliwość odpowiedniego wykonania spoczywających na Gminie zadań własnych, zadań zleconych na mocy ustaw szczególnych oraz zadań powierzonych na mocy porozumień. Wdrażając ww. projekt Gmina zrealizuje takie cele i zadania własne, jak: ochrona środowiska naturalnego, racjonalne gospodarowanie jego zasobami, tworzenie korzystnych warunków zamieszkiwania na jej terenie, promocja nowoczesnych technik, zmniejszających skalę zapotrzebowania energetycznego zaopatrzenia obiektów.

Czynnikiem, który przyczynił się do realizacji przez Gminę niniejszej inwestycji jest utrzymujący się wysoki poziom zanieczyszczenia atmosfery i przenikania szkodliwych substancji do powietrza, takich jak pyły zawieszone PM 10, PM 2,5, CO2, dwutlenek siarki, tlenki azotu. Przez wzgląd na położenie Gminy, () sprzyja częstemu przekraczaniu norm związków w powietrzu. Jest to spowodowane nieszczelnością okien i drzwi oraz brakiem bądź źle wykonaną termomodernizacją. Gmina podjęła działania w kierunku unormowania powietrza i energetyczności poprzez modernizację budynków użyteczności publicznej. W ramach działań przewiduje się termomodernizację budynków, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej oraz wymianę instancji centralnego ogrzewania, instalacje sanitarne oraz montaż paneli fotowoltaicznych.

Przedsięwzięcie stanowi element priorytetowy programu zmierzającego do ograniczenia emisji szkodliwych związków z budynków użyteczności publicznej i zakłada uporządkowanie gospodarki energią cieplną w budynkach, które stanowią własność Gminy. Przedsięwzięcie wynika z dokumentów strategicznych Gminy, w tym z: ,,Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Cel Strategiczny Poprawa jakości życia na terenie Gminy poprzez prowadzenie racjonalnego gospodarowania zasobami i energią. Cel szczegółowy 3 Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach zlokalizowanych na terenie Gminy. Projekt wpisuje się w Działanie 4.3 Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i sektorze mieszkaniowym (), którego celem jest przeciwdziałanie niekorzystnym zmianom klimatu oraz poprawa konkurencyjności regionalnej gospodarki, poprzez zwiększenie udziału energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych w stosunku do energii ze źródeł konwencjonalnych, zmniejszenie energochłonności infrastruktury publicznej i sektora mieszkaniowego, a także poprawa jakości powietrza w regionie, poprawa efektywności produkcji i zużycia energii oraz wzrost produkcji i dystrybucji energii z odnawialnych źródeł.

Właścicielem majątku, uzyskanego w drodze realizacji omawianego projektu inwestycyjnego będzie po jego zakończeniu Gmina. Infrastruktura ta wykorzystywana będzie przez Gminę wyłącznie w celach, jakim służy obecnie edukacja, kultura, bezpieczeństwo. Produkty, uzyskane w drodze realizacji niniejszej inwestycji nie zostaną w okresie 5-ciu lat po jej zakończeniu przez Gminę sprzedane, wydzierżawione, ani w żaden inny sposób przekazane jakimkolwiek podmiotom. Będą one stanowić wyłączną własność Gminy. Za przygotowanie i realizację projektu odpowiedzialny jest Wnioskodawca Gmina.

Umowę o udzielenie dofinansowania w imieniu Gminy podpisze z Instytucją Zarządzającą RPO W() Wójt Gminy. Gmina zabezpiecza we własnym budżecie środki, niezbędne do współfinansowania kosztów, związanych z wdrożeniem projektu. Projekt jest uwzględniony w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy. Gmina prowadzić będzie ewidencję księgową projektu odrębnie od pozostałych ksiąg rachunkowych, zgodnie z przepisami prawa dot. rachunkowości, uzyskane w drodze realizacji przedsięwzięcia produkty nie będą wykorzystywane w celach, związanych z świadczeniem jakichkolwiek usług odpłatnych, czy usług prowadzących do uzyskiwania przychodów, uzyskane w drodze realizacji przedsięwzięcia produkty zostaną oznakowane i znajdą się we właściwych ewidencjach Wnioskodawcy.

Zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2017, poz. 1221 ze zm.) Jednostka Samorządu Terytorialnego nie może odzyskiwać podatku VAT, gdyż w trakcie realizacji przedsięwzięcia oraz po jego zakończeniu nie będą podejmowane żadne czynności podlegające opodatkowaniu. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Dokonywane w ramach realizacji projektu pn. Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej zakupy towarów i usług nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych stawkami VAT, jak również nie będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z tego podatku. Projekt, o którym mowa we wniosku, obejmuje wyłącznie działanie Gminy niepodlegające opodatkowaniu. Realizowany projekt należy do zadań własnych Gminy, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, a pozyskane w ramach tego projektu elementy majątku nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej stawkami VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy z tytułu kosztów poniesionych na realizację zadania inwestycyjnego pn. Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej, będzie przysługiwało Gminie prawo odliczenia podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług możliwość odliczenia podatku VAT przysługuje podatnikom w zakresie, w jakim te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych stawkami VAT.

Realizacja projektu nie spowoduje zakłócenia konkurencji, gdyż inwestycja dotyczy termomodernizacji na obiektach użyteczności publicznej, z których korzystanie jest bezpłatne.

Poprzez wdrożenie projektu Beneficjent zrealizuje zadania własne gminy, do których należy m.in. ochrona środowiska naturalnego, racjonalne gospodarowanie jego zasobami, tworzenie korzystnych warunków zamieszkiwania na jej terenie, promocja nowoczesnych technik, zmniejszających skalę zapotrzebowania energetycznego zaopatrzenia obiektów. Cele publiczne projektu wynikają z interesu społecznego istnienia Beneficjenta jako jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 86 ustawy o VAT, Gmina nie może mieć prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z realizacją budowy instalacji fotowoltaicznych, ponieważ nie będzie ani w trakcie realizacji projektu, ani po jego zakończeniu sprzedaży związanej z opodatkowaniem. Gmina działa jako czynny podatnik podatku VAT. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Art. 15 ust. 6 ww. ustawy stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych i dlatego nie ma możliwości odliczenia podatku VAT związanego z kosztami poniesionymi na realizację tego zadania. Powyższe wynika z faktu, że nie został spełniony podstawowy warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przywołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; sprawy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gazu, jak i utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 1, 3 i 15 tej ustawy).

W świetle art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina zamierza zrealizować własne zadanie inwestycyjne pn. Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej. Instytucją zarządzającą jest RPO W() Wydział Europejski Funduszu Regionalnego. Kwota kwalifikowana projektu 2.563.512,65 zł. Celem projektu jest zwiększenie efektywności energetycznej w sektorze publicznym poprzez modernizacje budynków użyteczności publicznej należących do Gminy Przedszkola, Zespołu Szkół A, Strażnicy OSP, Wiejskiego Domu Kultury oraz Zespołu Szkół B. W ramach projektu na rzecz likwidacji niskiej emisji, poprawy jakości powietrza i zmniejszenia energochłonności wykonany zostanie we wskazanych budynkach konieczny zakres prac termomodernizacyjnych, w tym: termomodernizacja budynków, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej oraz wymiana instancji centralnego ogrzewania, instalacje sanitarne oraz montaż paneli fotowoltaicznych. Realizacja projektu przyczyni się do poprawy jakości powietrza, zostanie zredukowana emisja szkodliwych zanieczyszczeń do powietrza (w tym PM 10, PM 2,5, CO2). Uzyska się mniejsze zapotrzebowanie na ciepło, czego efektem będzie zmniejszenie gazów w procesie spalania do atmosfery. Wdrażając ww. projekt Gmina zrealizuje takie cele i zadania własne, jak: ochrona środowiska naturalnego, racjonalne gospodarowanie jego zasobami, tworzenie korzystnych warunków zamieszkiwania na jej terenie, promocja nowoczesnych technik, zmniejszających skalę zapotrzebowania energetycznego zaopatrzenia obiektów. Właścicielem majątku, uzyskanego w drodze realizacji omawianego projektu inwestycyjnego będzie po jego zakończeniu Gmina. Infrastruktura ta wykorzystywana będzie przez Gminę wyłącznie w celach, jakim służy obecnie edukacja, kultura, bezpieczeństwo. Produkty, uzyskane w drodze realizacji niniejszej inwestycji nie zostaną w okresie 5-ciu lat po jej zakończeniu przez Gminę sprzedane, wydzierżawione, ani w żaden inny sposób przekazane jakimkolwiek podmiotom. Będą one stanowić wyłączną własność Gminy. Dokonywane w ramach realizacji projektu pn. Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej zakupy towarów i usług nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych stawkami VAT, jak również nie będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z tego podatku. Projekt, o którym mowa we wniosku, obejmuje wyłącznie działanie Gminy niepodlegające opodatkowaniu. Realizowany projekt należy do zadań własnych Gminy, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, a pozyskane w ramach tego projektu elementy majątku nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej stawkami VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją zadania inwestycyjnego będącego przedmiotem wniosku.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, ponieważ inwestycja polegająca na Termomodernizacji budynków użyteczności publicznej będzie dokonywana przez organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany czyli ustawą o samorządzie gminnym, a efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do działalności o charakterze gospodarczym, generującej opodatkowanie podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.

Reasumując, z tytułu kosztów poniesionych na realizację zadania inwestycyjnego pn. Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie jest prawidłowe.

Tut. organ wskazuje, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej