Miasto C. jest beneficjentem końcowym projektu inwestycyjnego ISPA 2002/PL/16/P/PE/035 "Oczyszczanie ścieków i uzdatnianie wody pitnej w C.". Zadanie... - Interpretacja - PP/443-74/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.08.2005, sygn. PP/443-74/2005, Pierwszy Urząd Skarbowy w Częstochowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Miasto C. jest beneficjentem końcowym projektu inwestycyjnego ISPA 2002/PL/16/P/PE/035 "Oczyszczanie ścieków i uzdatnianie wody pitnej w C.". Zadanie inwestycyjne dofinansowywane jest z Funduszu Spójności ISPA. Kontrakty z wykonawcami zostały zawarte po 1 maja 2004r.Uczestnikami współfinansującymi inwestycję są również trzy inne podmioty: Gmina M., Oczyszczalnia Ścieków (...) S.A. w C. i P.W.iK. O.C. S.A. w C.. Projekt realizowany jest na majątku poszczególnych jego uczestników. Płatności za wykonane usługi dokonuje Urząd Miasta C. Wszystkie kontrakty na wykonanie robót są zawierane pomiędzy Urzędem Miasta C. a wykonawcami. Sposób rozliczania kosztów inwestycyjnych przypadających na poszczególnych uczestników określają umowy cywilnoprawne zawarte pomiędzy Miastem C. a uczestnikami projektu. Na podstawie faktur VAT otrzymanych od wykonawców projektu Wnioskodawca wystawia faktury VAT dla uczestników projektu na łączną wartość netto usługi uwzględniającą wielkość wkładu własnego poszczególnych uczestników projektu. Podatek VAT naliczany jest wg stawki wynikającej z faktur otrzymanych od wykonawców. Pozostały podatek od towarów i usług stanowiący koszty niekwalifikowane, wynikający z faktur wykonawców, współfinansowany przez uczestników projektu zostanie uiszczony na podstawie not obciążeniowych wystawionych przez Wnioskodawcę.

Według stanowiska Wnioskodawcy - zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT Urząd Miasta C. jest podatnikiem w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Uczestnicy projektu współfinansują inwestycję - są odbiorcami świadczonych usług.Urząd Miasta C. występuje w tym przypadku jako "pośrednik", który dla celów podatku VAT jest traktowany tak jak bezpośredni wykonawca usługi, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarow i usług. Współfinansowanie inwestycji "Oczyszczanie ścieków i uzdatnianie wody pitnej w C." przez uczestników projektu podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i powinno zostać udokumentowane fakturą VAT zgodnie z art. 106 ustawy o VAT. Pozostała część podatku od towarów i usług - naliczona w fakturach wykonawców, nie stanowi obrotu w świetle art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z czym zostanie udokumentowana notami obciążeniowymi wystawionymi na poszczególnych uczestników projektu.
W związku z art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do dokonania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, a zatem w zakresie w jakim Urząd Miasta C. występuje jako bezpośredni wykonawca usługi odprowadzając z tego tytułu podatek VAT należny, można go uznać za uprawnionego do odliczenia podatku VAT naliczonego w wysokości podatku VAT należnego.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w C., po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego stwierdza co następuje:
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zatem słuszne jest stwierdzenie, iż Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z pojęciem refakturowania mamy do czynienia wtedy, gdy spełnione są następujące warunki:

  • przedmiotem refakturowania są usługi,
  • z usługi nie korzysta podmiot (albo korzysta tylko w części), na którego wystawiana jest pierwotna faktura, lecz również podmiot trzeci (odbiorca finalny),
  • sprzedaż (odsprzedaż) musi być dokonana po cenie zakupu,
  • podmiot, który dokonuje refakturowania wystawia na rzecz nabywcy fakturę z uwzględnieniem tej samej stawki VAT, która widnieje na fakturze pierwotnej,
  • w umowie między kontrahentami zawarte jest zastrzeżenie o refakturowaniu danej czynności.

Jeżeli wspomniane warunki są przez Stronę spełnione może ona refakturować koszty wspólnej inwestycji na jej uczestników w zakresie w jakim uczestniczą oni w realizacji wspólnej inwestycji.

Zgodnie natomiast z art. 86 cyt. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Wobec czego w zakresie, w jakim Urząd Miasta dokona refaktury kosztów przedmiotowej inwestycji i w związku z tym odprowadzi do budżetu państwa podatek należny - przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z refaktur.

Biorąc pod uwagę powyższe, Stanowisko Strony jest słuszne.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Częstochowie