POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-139-1-1/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.09.2005, sygn. PP/443-139-1-1/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. nr 8 poz. 60 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Jednostki przedstawione w piśmie z dnia 27 lipca 2005r. znak FK/1416/2005 w sprawie opodatkowania usług związanych z rekreacją i sportem, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2005r. Jednostka złożyła w kancelarii tut. Urzędu pismo, w którym zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stan faktyczny:

Jednostka jest zakładem budżetowym Gminy X, utworzonym na mocy uchwały Rady Miasta X z dnia 25 czerwca 1992r. nr XXXI/196/92. Prowadzi działalność określoną w statucie, w obiektach sportowo-rekreacyjnych przekazanych w zarząd, będących własnością Gminy X. Zadania statutowe dotyczą głównie świadczenia usług w zakresie kultury fizycznej, sportu, rekreacji i rehabilitacji ruchowej oraz wynajmu i dzierżawy tych obiektów. Jednostka z uwagi na fakt, że jest zakładem budżetowym nie jest nastawiona na osiąganie zysku. Koszty swej działalności Jednostka pokrywa częściowo z przychodów własnych, tj. sprzedaży biletów wstępu (na baseny, lodowisko, halę sportową, saunę, siłownię itp.), usług hotelowych, wynajmu lub wydzierżawienia pomieszczeń i obiektów sportowych (hala, stadiony, korty, tereny rekreacyjne) innym podmiotom, które na własne ryzyko i rachunek prowadzą działalność sportowo-rekreacyjną na tych obiektach. Uzyskane w ten sposób środki finansowe nie pokrywają pełnej kwoty niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania jednostki. Jednocześnie wszelkie dochody jednostka przeznacza na realizację celów statutowych.

  • Czy Jednostka jako zakład budżetowy, w świetle objaśnień do poz. nr 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT dotyczących osiągania zysków może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT dla wymienionych w niej usług?

Stanowisko Jednostki

Jednostka stoi na stanowisku, iż świadcząc usługi związane ze sportem powinna korzystać ze zwolnienia z podatku VAT w odniesieniu do usług określonych w pozycji 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego informuje co następuje:

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT wymieniono usługi o symbolu PKWiU 92, wyłącznie usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem1) - z wyłączeniem:

  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
  5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
  6. działalności agencji informacyjnych,
  7. usług wydawniczych,
  8. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12

Tak więc ze zwolnienia z podatku VAT korzystają, wymienione w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT, usługi związane z rekreacją i sportem (PKWiU ex 92) z wyłączeniem usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61) oraz wstępu na imprezy sportowe. Wyłączone ze zwolnienia usługi podlegają opodatkowaniu według stawki 7% na mocy załącznika nr 3 do ustawy o VAT (poz. 158 i 159). Jednocześnie zgodnie z objaśnieniami do załącznika nr 4 do ustawy wymienione powyżej usługi związane z rekreacją i sportem zwolnione są z podatku VAT, ale wyłącznie w przypadku gdy świadczone są przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągnięcia zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Jeśli warunek ten nie jest spełniony, to usługi te podlegają opodatkowaniu stawką podstawową 22%.

Z przedstawionego przez Jednostkę stanu faktycznego wynika, iż prowadzona działalność ma na celu administrowanie obiektami i urządzeniami sportowymi i rekreacyjnymi stanowiącymi własność komunalną oraz organizowanie i upowszechnianie rekreacji ruchowej wśród mieszkańców miasta. Jednocześnie cały uzyskany dochód Jednostka przeznacza na realizację celów statutowych.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy świadczone przez Jednostkę usługi będą zawierały się w katalogu usług wymienionych w pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT, to ich świadczenie będzie podlegało zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje również, iż interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zmianami) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu