POSTANOWIENIE - Interpretacja - PPE3/443-26/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.09.2005, sygn. PPE3/443-26/05, Urząd Skarbowy w Radzyniu Podlaskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 z późn.zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim postanawia uznać stanowisko Podatnika w sprawie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu przystąpienia do realizacji inwestycji przy udziale środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej zawarte w złożonym w dniu 17.08.2005 r. wniosku za prawidłowe z obowiązującym stanem prawnym.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 17.08.2005 r. Podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w odniesieniu do możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu przystąpienia do realizacji inwestycji "Remont i modernizacja budynku Domu Ludowego pod urządzenie Izby Regionalnej", na współfinansowanie której stara się pozyskać środki w ramach SPO "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006 priorytetu 2 "Zrównoważony rozwój obszarów wiejskich" Działanie 3 "odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego" przy udziale środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Przedstawiając swoje stanowisko w sprawie Podatnik uważa, iż z uwagi na fakt, że Podatnik nie jest uznawany za podatnika podatku od towarów i usług w zakresie działań, dla realizacji których został powołany nie będzie mógł odzyskać podatku od towarów i usług związanego z realizacją zadań opisanych we wniosku.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego stwierdza co następuje:

Zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U z 2001 r. Nr 142, poz.1591 z późn.zm.) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Jeżeli ustawy nie stanowią inaczej, rozstrzyganie w sprawach, o których mowa w ust. 1, należy do gminy. W art. 7 tej ustawy ustawodawca postanowił, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W ust. 1 pkt 9 tego przepisu wskazano, że w szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy między innymi kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Organizowanie i prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym gminy o charakterze obowiązkowym zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 25.10.1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 13, poz.123 ze zm.).

Z uwagi na to, że przedsięwzięcia opisane we wniosku mieszczą się w zakresie zadań własnych nałożonych cytowaną na wstępie ustawą i innymi ustawami na Gminę to w tym zakresie Gmina jako organ władzy publicznej zgodnie z treścią art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 ze zm.) w brzmieniu "nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań założonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych" nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a to wyklucza odzyskanie przez Gminę podatku naliczonego VAT na mocy przepisów regulujących opodatkowanie tym podatkiem.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, oraz nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Zażalenie wnosi się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim.

W przypadku składania zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł. od zażalenia oraz 50 gr. od każdego załącznika. Zażalenie winno odpowiadać warunkom określonym w art. 222 Ordynacji podatkowej czyli powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Urząd Skarbowy w Radzyniu Podlaskim