- Interpretacja - I USB III/436/59/2005/KK

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.08.2005, sygn. I USB III/436/59/2005/KK, Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty działając na podstawie:

  • art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 217 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),
  • art. 111 ust. 1 i ust. 7 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.),
  • § 2 pkt 3, § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706),
  • uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2005r. (uzupełnionym w dniu 29 czerwca 2005r.) dotyczące obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W dniu 24 maja 2005r. został złożony wniosek z dnia 23 maja 2005r. (uzupełniony w dniu 29 czerwca 2005r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku:

W przedmiotowym wniosku stwierdza Pan, że obrót - uzyskany przez Pana za okres od 01.05. 2002r. do 31.12.2004r. oraz od 01.01. 2005 do 15.05.2005r. - na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w żadnym roku nie przekroczył kwot obligujących do ewidencjonowania sprzedaży i podatku należnego przy pomocy kasy rejestrującej.

Od dnia 19.05.2005r. rozszerzył Pan działalność gospodarczą o usługi gastronomiczne (PKWiU 55 ) świadczone w filii firmy, w której dobrowolnie zainstalował Pan kasę fiskalną.

Zakres pozostałej działalności gospodarczej prowadzonej przez Pana to wymienione w załączniku do ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących usługi zwolnione z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy pomocy kasy rejestrującej, tj. usługi obsługi nieruchomości świadczone na zlecenie (poz. 17 -PKWiU 70.3), usługi prawnicze (poz. 19 - PKWiU 74.1), usługi reklamowe (poz. 22 - PKWiU - ex 74.4), usługi remontowe przy czym liczba dokonanych operacji w 2004r. nie przekroczyła 50, a liczba odbiorców tych usług była mniejsza niż 20 (poz. 41). Działalność ta prowadzona jest w siedzibie głównej firmy w Łodzi.

Ponadto w ww. wniosku stwierdza Pan, że cyt. " wykonując te usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na rzecz których wystawiam faktury VAT lub sporządzam zestawienie sprzedaży bezrachunkowej - nie dokonywałem ewidencjonowania przychodu za te usługi za pomocą kasy fiskalnej".

W piśmie natomiast stanowiącym uzupełnienie do ww. wniosku stwierdza Pan, że cyt. "argumentacja podana w uzasadnieniu wniosku o interpretacje wskazuje, że świadczone przeze mnie usługi są wymienione jako zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kasy fiskalnej, a nadto za te usługi wystawiam na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej faktury VAT. Nie są to tym samym usługi ewidencjonowane na zasadzie sprzedaży bezrachunkowej".

W związku z powyższym wystąpił Pan z zapytaniem:- czy do przychodu uzyskanego z działalności gastronomicznej, który jest ewidencjonowany za pomocą kasy fiskalnej należy doliczyć przychód z pozostałej działalności wykonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i po przekroczeniu kwoty 40.000 zł. zainstalować kolejną kasę fiskalną.

Zdaniem Pana przywołane przepisy ww. rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2004r. zwalniają go z tego obowiązku co najmniej do 31.12.2005r., chyba że wcześniej przychód z tytułu świadczenia ww. usług po zsumowaniu z przychodem z działalności gastronomicznej przekroczy kwotę 40.000 zł., co spowoduje obowiązek posiadania kolejnej kasy fiskalnej.

Stanowisko tutejszego Organu:

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy delegacji ustawowej - zawartej w ww. art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy - minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Wykonaniem tej delegacji są przepisy ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. Nr 273, poz. 2706). Przedmiotowe rozporządzenie dotyczy przede wszystkim zwolnień niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku stosowania kas rejestrujących, a ponadto określa sposób, warunki i tryb odliczania podatku należnego (zwrotu) ulgi związanej z zakupem kas rejestrujących. Generalnie rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących przewiduje dwa rodzaje zwolnień:

  • podmiotowe zwalniające podatnika z obowiązku ewidencjonowania w zakresie całej prowadzonej przez niego działalności - kryterium tego zwolnienia jest wielkość uzyskanych obrotów,
  • przedmiotowe zwalniające z ewidencjonowania tylko ściśle określone czynności - wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Należy zauważyć, że w poz. 41 ww. załącznika do rozporządzenia zwolnione z obowiązku ewidencjonowania jest świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych, o ile łącznie zostaną spełnione następujące warunki:

  1. każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której zawarte są m.in. dane identyfikujące odbiorcę,
  2. liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług, o których mowa w pkt 1, w 2004r. nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20.

Zwolnienie to dotyczy również podatników rozpoczynających w 2005r. wykonywanie sprzedaży, jeżeli do końca roku 2005 podatnik spełni warunki, o których mowa w poz. 41 załącznika, z tym że w przypadku podatników rozpoczynających wykonywanie czynności w drugiej połowie 2005r., jeżeli liczba operacji świadczenia tych usług do końca roku nie przekroczy odpowiednio 25, a liczba odbiorców tych usług - 10.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w 2004r. oraz w okresie od 01.01.2005r. do 15.05.2005r. korzystał Pan ze zwolnienia podmiotowego ze względu na wielkość obrotów uzyskanych z działalności na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, które nie przekroczyły kwoty 40.000 zł. i przedmiotowego ze względu na rodzaj i charakter wykonywanych czynności.

Od dnia 19.05.2005r. powiększył Pan zakres wykonywanych czynności o usługi gastronomiczne świadczone w filii firmy, które ewidencjonuje Pan przy zastosowaniu kasy rejestrującej zainstalowanej dobrowolnie.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że rozpoczynając ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy pomocy kasy rejestrującej usług gastronomicznych, tym samym zrezygnował Pan dobrowolnie ze zwolnienia podmiotowego, podstawą którego jest wielkość obrotów ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w kwocie mniejszej niż 40.000 zł.

Jednocześnie w zakresie zwolnienia przedmiotowego należy stwierdzić, że zgodnie z § 2 pkt 3 rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2005r. - sprzedaż czynności wymienionych w ww. załączniku do rozporządzenia.

Świadczone przez Pana usługi w zakresie obsługi nieruchomości, prawnicze oraz reklamowe zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia, odpowiednio w poz. 17, 19 i 22. Pozostałe świadczone przez Pana usługi, tj. remontowe i gastronomiczne nie są objęte zwolnieniem przedmiotowym, albowiem nie są spełnione przy ich sprzedaży warunki określone w poz. 41 ww. załącznika do rozporządzenia, tj. że każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której zawarte są m.in. dane identyfikujące odbiorcę. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w zakresie usług gastronomicznych zrezygnował Pan ze zwolnienia i ewidencjonuje obrót uzyskany z tych czynności przy pomocy kasy rejestrującej.

W świetle powyższego - zdaniem tutejszego Organu - wykonywane przez Pana usługi wymienione w poz. 17, 19 i 22 ww. załącznika do rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych, świadczone na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, podlegają zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2005r., natomiast w stosunku do usług remontowych świadczonych na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności z dniem 1 czerwca 2005r. powstał - zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia - obowiązek ich ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej. Oznacza to, że w siedzibie głównej firmy z dniem 1 czerwca 2005r. powinna być zainstalowana kolejna, tj. druga kasa rejestrująca.

Ponadto tutejszy Organ informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego na dzień złożenia wniosku.

Jednocześnie tutejszy Organ - na podstawie art. 121 § 2 ww. ustawy - wskazuje, że z dniem 1 czerwca 2005r. nastąpiła zmiana przepisów, która - w przypadku stanu faktycznego wskazanego w rozpatrywanym wniosku - nie powoduje niezgodności wydanej interpretacji z prawem po zmianie przepisów. Jednocześnie tutejszy Organ informuje, że powyższe pouczenie dotyczące zgodności z prawem po zmianie przepisów nie wywołuje skutków takich jak interpretacja wydana w trybie art. 14a - 14d ww. ustawy.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty