Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z 29.08.1997 r. ? Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 5 ust. 1 p... - Interpretacja - II US-II/443/50/2005

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.07.2005, sygn. II US-II/443/50/2005, Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z 29.08.1997 r. ? Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie po rozpatrzeniu pisma Podatnika z dnia 1.07.2005 r. (data wpływu 1.07.2005 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8.07.2005 r (data wpływu 8.07.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, postanawia uznać stanowisko Podatnika zawarte w piśmie wymienionym powyżej za nieprawidłowe.

Interpretacja niniejsza dotyczy następującego, wskazanego przez Wnioskodawcę w piśmie z dnia 1.07.2005 r., uzupełnionego pismem z dnia 8.07.2005 r., stanu faktycznego:

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie usług wykonywanych na rzecz Totalizatora Sportowego sp. z o.o. polegających na stałym zawieraniu umów sprzedaży zakładów gier liczbowych w imieniu i na rachunek tejże spółki, jak również na stałym zawieraniu umów sprzedaży losów loterii pieniężnych. Z tytułu powyższych działalności podatnik otrzymuje od Totalizatora Sportowego wynagrodzenie w formie prowizji, które uzależnione jest od wartości sprzedaży losów lub zakładów używanych w grach prowadzonych przez spółkę Totalizator Sportowy. W ocenie Strony świadczone usługi , za które otrzymuje wynagrodzenie w formie prowizji, podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług - zwanej dalej ?ustawą? - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Definicję legalną usług sformułowano w art. 8 ust. 1 ustawy. Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...). W przypadku świadczenia usług wymienionych w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są one identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji (ust. 3).

Do dnia 31.05.2005 r. usługi te zaliczane do grupowania PKWiU 92.71 ?usługi związane z grami hazardowymi i organizowaniem zakładów? korzystały ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 - jako wymienione w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy. Zwolnienie to obejmowało usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanie w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania oraz usługi związane z rekreacją i sportem PKWiU ex 92.

W objaśnieniach do tamtego załącznika znajdowało się ponadto zastrzeżenie, że ? zwolnienie dotyczy wyłącznie usług związanych ze sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przekażą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług?.

Ponieważ usługi pośrednictwa w sprzedaży gier liczbowych, loterii pieniężnych i zakładów wzajemnych są klasyfikowane jako ?usługi rekreacyjne pozostałe?, zastrzeżenie powyższe nie miało do nich zastosowania. Nie zostały też one wymienione jako wyłączone ze zwolnienia, zatem do 31.05.2005 r. wykonujący te usługi korzystali ze zwolnienia przedmiotowego. Jednakże stan ten uległ zmianie z dniem 1.06.2005 r. w wyniku ostatniej nowelizacji ustawy o VAT dokonanej ustawą z dnia 21.04.2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756). Zmieniła się bowiem treść objaśnień do załącznika nr 4. Dodano słowa, że zwolnienie dotyczące usług wymienionych w poz. 11 załącznika nr 4 dotyczą usług związanych z rekreacją i sportem. Dalsza część zapisu pozostała niezmieniona , w związku z tym także zwolnienie usług związanych z rekreacją zawężono do usług świadczonych wyłącznie przez te podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, a wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną , przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Tym samym, usługi pośrednictwa przy sprzedaży gier liczbowych i loterii pieniężnych na rzecz Totalizatora Sportowego, czy też zakładów wzajemnych od 1.06.2005 r. nie korzystają już ze zwolnienia przedmiotowego. Świadczone są one bowiem w ramach działalności gospodarczej, która ma za cel, co do zasady, systematyczne dążenie do osiągania zysków. Usługi te są opodatkowane podatkiem VAT według stawki 22% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy.

Reasumując, tut. organ podatkowy, dokonując oceny prawnej stanowiska Podatnika zawartego we wniosku stwierdza, że jest ono nieprawidłowe.

Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie