w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu System dostarczania i wymiany informacji w celu s... - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.582.2017.1.RD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 30.11.2017, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.582.2017.1.RD, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu System dostarczania i wymiany informacji w celu strategicznego wspierania wdrażania polityki klimatyczno-energetycznej L

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2017 r. (data wpływu 31 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu System dostarczania i wymiany informacji w celu strategicznego wspierania wdrażania polityki klimatyczno-energetycznej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu System dostarczania i wymiany informacji w celu strategicznego wspierania wdrażania polityki klimatyczno-energetycznej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Instytut (dalej Instytut) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Instytut istnieje od 1986 r. W 2010 r. otrzymał status Państwowego Instytutu Badawczego. Wnioskodawca dysponuje wysoko wykwalifikowaną kadrą pracowników posiadających wiedzę w zakresie objętym wnioskiem, tj.: klimatologia, adaptacja do zmian klimatu, ochrona powietrza atmosferycznego, ochrona zdrowia, oceny oddziaływania na środowisko, planowanie przestrzenne, wycena kosztów zjawisk ekstremalnych, prawo ochrony środowiska, tworzenie i obsługa narzędzi informatycznych.

I-PIB jako państwowa jednostka organizacyjna, która prowadzi badania naukowe i prace rozwojowe posiada osobowość prawną, nabytą z chwilą wpisania do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, przez co jest podmiotem praw i obowiązków oraz może dokonywać czynności prawnych we własnym imieniu. Działania wykonywane przez Instytut wynikają z kompetencji określonych w aktach prawnych.

Ponadto, Wnioskodawca funkcjonuje w oparciu o zasady określone w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. 2017 r., poz. 1579, ze zm.).

Aktualnie Wnioskodawca będzie realizował projekt, w ramach którego wymagana jest interpretacja organu podatkowego dla tego projektu. Wnioskodawca, zgodnie z wytycznymi programu, nie może posłużyć się interpretacją podatkową wydaną na rzecz innego projektu tj. Bazy wiedzy o zmianach klimatu (interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej znak 0114-KDIP1-1.4012.155.2017.1.DG dla Instytutu w ramach projektu baza wiedzy o zmianach klimatu, pismo z 22 czerwca 2017 r.).

Wnioskodawca będzie realizował projekt pt. System dostarczania i wymiany informacji w celu strategicznego wspierania wdrażania polityki klimatyczno-energetycznej. Projekt ma być w finansowany w 60% ze środków unijnych w ramach programu w obszarze LIFE... i w 20% współfinansowany dotacją ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego nr 5.6 Międzydziedzinowe Współfinansowanie programu. Pozostałe 20% finansowania będzie pochodzić z środków własnych Wnioskodawcy.

Podstawowym celem projektu jest budowa trwałego i kompleksowego systemu tworzenia oraz wymiany informacji i wiedzy, wspomagającego opracowywanie przekrojowych analiz wpływu różnych rozwiązań w zakresie polityki klimatyczno-energetycznej. System ten i powstałe analizy posłużą do wsparcia procesu podejmowania decyzji i zwiększenia potencjału wiedzy oraz umiejętności wewnątrz administracji publicznej zajmującej się zagadnieniami polityki energetyczno-klimatycznej.

Projekt ma zasięg ogólnopolski. Skierowany jest głównie do decydentów różnych szczebli, podejmujących decyzje związane z realizacją działań w zakresie polityki energetyczno-klimatycznej. W szczególności projekt kierowany jest do administracji centralnej oraz administracji samorządowej. Rezultaty projektu będą przydatne (udostępniane) także dla podmiotów gospodarczych, instytucji naukowych i ogółu społeczeństwa.

W realizacji działań przewidzianych w ramach projektu zaproponowano podejście systemowe, tak aby jego cele zostały osiągnięte skutecznie i efektywnie. Przewidziano następujące działania:

  • Zbudowanie kompleksowego i spójnego zestawu narzędzi służących ocenie skutków proponowanych działań w na poziomie państw członkowskich i UE, także w wymiarze sektorowym.
  • Opracowanie wysokiej jakości informacji o skutkach wdrażanych i planowanych rozwiązań w ramach polityki energetyczno-klimatycznej UE z wykorzystaniem narzędzi analitycznych zbudowanych w ramach projektu.
  • Dostarczenie wysokiej jakości informacji o skutkach rozwiązań w ramach polityki energetyczno-klimatycznej UE podmiotom administracji publicznej, podmiotom prywatnym i społeczeństwu.
  • Podniesienie poziomu świadomości ekologicznej społeczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem adresatów polityki klimatyczno-energetycznej, poprzez szerokie rozpowszechnienie wysokiej jakości informacji wygenerowanej w ramach projektu.
  • Utworzenie Centrum, którego zespół w sposób ciągły i trwały, przy wykorzystaniu stworzonych narzędzi analitycznych będzie opracowywać informacje i przekazywać je adresatom na rzecz poprawy jakości informacji służących do podejmowanych decyzji.
  • Działania o charakterze informacyjno-promocyjnym.

Powyższe działania tworzą logiczną sekwencję, ale część z nich może być realizowana równolegle. Rezultaty projektu mają charakter trwały i będą funkcjonować po jego zakończeniu w ramach struktury i zasobów Instytutu.

W ramach realizacji projektu Beneficjent planuje również zakup sprzętu komputerowego, oprogramowania oraz licencji. Zakup ten jest niezbędny dla realizacji przedmiotowego projektu jak również dla jego utrzymania w okresie trwałości. Planowane jest również poniesienie innych kosztów, w tym związanych z zarządzaniem projektem. Będą to m.in. koszty wynagrodzeń osobowych, usług, materiałów czy podróży służbowych. Koszty te ponoszone będą w związku z koordynacją oraz rozliczaniem przedmiotowego projektu.

Wytworzona w ramach projektu infrastruktura nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Jednocześnie, zgodnie z wytycznymi, w ramach prowadzonej rachunkowości, Instytut wyodrębni wszystkie zakupy związane z projektem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca nie będzie miał prawa odliczenia VAT od zakupów, w związku z tym, iż projekt nie będzie generował sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Brak związku wydatków poniesionych w ramach realizacji Projektu przesądza zatem o braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stanowisko wnioskodawcy potwierdza wydana interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej znak 0114-KDIP1-1.4012.155.2017.1.DG dla Instytutu w ramach projektu baza wiedzy o zmianach klimatu, pismo z 22 czerwca 2017r. W interpretacji stwierdzono prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy: w związku z nabyciem towarów i usług wykorzystaywanych do realizacji projektu ze względu na brak związku ponoszonych wydatków z działalnością opodatkowaną Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z przepisów ustawy wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem podatku VAT, jako państwowa jednostka organizacyjna prowadzi badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie klimatologii i pokrewnych. Wnioskodawca będzie realizował projekt pt. System dostarczania i wymiany informacji w celu strategicznego wspierania wdrażania polityki klimatyczno-energetycznej. Projekt ma być w finansowany w 60% ze środków unijnych w ramach programu w obszarze LIFE... i w 20% współfinansowany dotacją ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego nr 5.6 Międzydziedzinowe Współfinansowanie programu . Pozostałe 20% finansowania będzie pochodzić z środków własnych Instytutu. Podstawowym celem projektu jest budowa trwałego i kompleksowego systemu tworzenia oraz wymiany informacji i wiedzy, wspomagającego opracowywanie przekrojowych analiz wpływu różnych rozwiązań w zakresie polityki klimatyczno-energetycznej. System ten i powstałe analizy posłużą do wsparcia procesu podejmowania decyzji i zwiększenia potencjału wiedzy oraz umiejętności wewnątrz administracji publicznej zajmującej się zagadnieniami polityki energetyczno-klimatycznej. Projekt ma zasięg ogólnopolski. Skierowany jest głównie do decydentów różnych szczebli, podejmujących decyzje związane z realizacją działań w zakresie polityki energetyczno-klimatycznej. W szczególności projekt kierowany jest do administracji centralnej oraz administracji samorządowej. Rezultaty projektu będą przydatne (udostępniane) także dla podmiotów gospodarczych, instytucji naukowych i ogółu społeczeństwa. Wytworzona w ramach projektu infrastruktura nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Jednocześnie, zgodnie z wytycznymi, w ramach prowadzonej rachunkowości, Instytut wyodrębni wszystkie zakupy związane z projektem.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony. Jak wynika z wniosku wytworzona w ramach projektu infrastruktura nie będzie służyła do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem nabywając towary i usługi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem System dostarczania i wymiany informacji w celu strategicznego wspierania wdrażania polityki klimatyczno-energetycznej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Ponadto należy wskazać, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej