w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.631.2017.1.KT

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 28.11.2017, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.631.2017.1.KT, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2017 r. (data wpływu 21 listopada 2017 r.), uzupełnionym w dniu 24 listopada 2017 r. (data wpływu 27 listopada 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. Podniesienie kwalifikacji i wzrost kompetencji lokalnych liderów dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2017 r. do tutejszego organu wpłynął (przekazany przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Węgrowie pismem z dnia 14 listopada 2017 r.) ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. Podniesienie kwalifikacji i wzrost kompetencji lokalnych liderów dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Wniosek uzupełniony został pismem złożonym w dniu 24 listopada 2017 r. (data wpływu 27 listopada 2017 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operację w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej, na zadanie Podniesienie kwalifikacji i wzrost kompetencji lokalnych liderów.

Stowarzyszenie uwzględniło w budżecie przedmiotowego projektu koszty podatku VAT do kosztów kwalifikowanych projektu i tym samym otrzymało do nich dofinansowanie. W związku z tym musi wykazać, że podatek VAT nie będzie mógł być przez Stowarzyszenie odzyskany w całości lub części, zarówno podczas realizowania projektu, jak i po jego zakończeniu. Tylko w takiej sytuacji Stowarzyszenie może zaliczyć podatek VAT, poniesiony na realizację projektu, jako wydatek kwalifikowany projektu.

Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie kursów podnoszących kwalifikacje z zakresu turystyki. W ramach projektu zostały przeprowadzone następujące kursy:

  • przeprowadzenie 3 kursów instruktora turystyki kwalifikowanej,
  • przeprowadzenie 1 kursu instruktora rekreacji ruchowej (...),
  • organizacja 9 imprez turystyki kwalifikowanej (wycieczki rowerowe, piesze i spływy kajakowe) na obszarze LGD

W związku z realizacją przedmiotowej inwestycji Stowarzyszenie ponosi wszelkie koszty związane z realizacją wymienionych zadań. Wydatki te będą dokumentowane wystawianą na Stowarzyszenie przez wykonawcę fakturą. Wykonawca szkoleń i imprez turystycznych jest zwolniony z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w związku z powyższym faktura wystawiona jest z zerową stawką podatku VAT.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi i nie planuje prowadzić rozpoczęcia żadnej działalności gospodarczej w związku z realizowanym projektem. Projekt nie będzie również generował dochodu z tytułu jego realizacji dla Stowarzyszenia. Wykonane w ramach projektu działania nie będą również wykorzystywane przez Stowarzyszenie w przyszłości do działalności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do działań projektowych Stowarzyszenie, jako podmiot niebędący podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie miało możliwość odzyskania podatku naliczonego w całości lub w części, zarówno w trakcie realizowania inwestycji, jak i po jej zakończeniu, w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania Podniesienie kwalifikacji i wzrost kompetencji lokalnych liderów?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie w związku z planowanym przedsięwzięciem nie będzie miało możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości ani w części, zarówno w trakcie realizacji inwestycji, jak i po jej zakończeniu. Planowane działania mieszczą się w całości w zakresie działalności statutowej Stowarzyszenia, a także Stowarzyszenie nie będzie prowadziło sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT z wykorzystaniem efektów projektu. Stowarzyszenie nie będzie również osiągało dochodu z tytułu przeszkolenia mieszkańców LGD oraz nie będzie uzyskiwało dochodu z realizacji imprez turystycznych, w których będą uczestniczyć nieodpłatnie mieszkańcy obszaru LGD.

Realizowany projekt nie generuje powstania majątku po stronie Stowarzyszenia, w związku z powyższym nie zaistnieją przesłanki do wykorzystywania produktów do prowadzenia działalności opodatkowanej. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. poz. 1054, ze zm.), Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczania podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją szkoleń oraz wycieczek turystycznych, ponieważ nie będą one wykorzystywane przez Stowarzyszenie do czynności podlegających opodatkowaniu. Stowarzyszenie nie będzie miało możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tym samym Stowarzyszenie nie będzie miało prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy od podatku o towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku reguluje art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z treści cyt. przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a także niezaistnienia przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 ustawy. Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie przystąpiło do realizacji projektu pn. Podniesienie kwalifikacji i wzrost kompetencji lokalnych liderów, dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie kursów podnoszących kwalifikacje z zakresu turystyki. W związku z realizacją tej inwestycji Stowarzyszenie ponosi koszty dokumentowane fakturami wystawianymi przez wykonawców na Stowarzyszenie.

Wnioskodawca wskazał również, że nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi i nie planuje rozpoczęcia żadnej działalności gospodarczej w związku z realizowanym projektem. Projekt nie będzie generował dochodu z tytułu jego realizacji dla Stowarzyszenia. Wykonane w ramach projektu działania nie będą również w przyszłości wykorzystywane przez Stowarzyszenie do działalności opodatkowanych podatkiem VAT.

Przedmiotem zapytania jest możliwość odzyskania przez Wnioskodawcę kosztu podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację opisanego zadania.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny (opodatkowaną). W niniejszej sprawie związek taki nie wystąpi, skoro jak wskazano we wniosku z tytułu realizacji opisanego projektu Stowarzyszenie nie będzie osiągało żadnych dochodów, a efekty wykonanego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT, nie ponosi opisanych wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Należy zatem stwierdzić, że w przedstawionej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie są spełnione. Oznacza to, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących koszty realizacji projektu pn. Podniesienie kwalifikacji i wzrost kompetencji lokalnych liderów. Tym samym, w związku z opisanym przedsięwzięciem Wnioskodawca nie ma również prawa do zwrotu podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W świetle powyższych ustaleń, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Stowarzyszenie z tytułu poniesionych kosztów projektu nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości ani w części, zarówno w trakcie realizacji inwestycji, jak i po jej zakończeniu - jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy podkreślić, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej, może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej