Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Nagłośnienie Kościoła . - Interpretacja - 0112-KDIL4.4012.515.2017.1.SŚ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 30.10.2017, sygn. 0112-KDIL4.4012.515.2017.1.SŚ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Nagłośnienie Kościoła .

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2017 r. (data wpływu 2 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Nagłośnienie Kościoła ... jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Nagłośnienie Kościoła .

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Rzymskokatolicka Parafia nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7. Rzymskokatolicka Parafia aktualnie realizuje projekt pn. Nagłośnienie kościoła (). Projekt jest realizowany w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na podstawie umowy z Województwem o przyznanie pomocy z dnia 29 maja 2017 r. Projekt polegać będzie na montażu kabli, oraz zakupie nagłośnienia wraz z jego montażem w Kościele. Zakup został zrealizowany w firmie, która została wyłoniona po przeprowadzeniu postępowania konkurencyjnego wyboru wykonawców, poprzez zamieszczenie zapytania ofertowego na stronie internetowej ARiMR. Nagłośnienie będzie wykorzystywane podczas koncertów, prób scholii i chóru. Wszystko przyczyni się do aktywizacji społeczeństwa, szczególnie młodzieży. Nastąpi integracja kultury ze sztuką.

Planuje się zakupić: wzmacniacz AMWL 1 szt.; wzmacniacz pętli indukcyjnej WPI-450 1 szt.; wzmacniacz WM-600 DT 1 szt.; mikser MX-6A 1 szt.; kolumna głośnika K3R-20 1 szt.; kolumna głośnika K2R-40 1 szt.; kolumna głośnika K2R-60 2 szt.; kolumna głośnika K2R-80 4 szt.; kolumna głośnika K5R-160/80 8 szt.; kolumna głośnika ACML3 2 szt.; interfejs ACML 1 szt.; mikrofon CMGN 7 szt.; podstawka 2 szt.; podstawka 1 szt.; statyw 4 szt.; odbiornik pętli indukcyjnej 10 szt.; zestaw bezprzewodowy 2 szt.; zestaw przenośny 1 szt.; gniazdo 7 szt.; wtyk męski 10 szt.; wtyk żeński 2 szt. montaż nagłośnienia.

Faktury będą wystawiane na: Rzymskokatolicką Parafię ().

Parafia nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U z 2017 r. poz. 1221), nie wykonuje działalności, o której mowa w art. 5 ww. ustawy. Parafia nie korzysta za zwolnienia podmiotowego na mocy art. 113 ust. 1 ustawy. Towary i usługi zakupione w celu realizacji wskazanego projektu nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca oświadczył, że efekty projektu nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT nie będzie dla ww. Parafii generowany jakikolwiek obrót.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Rzymskokatolicka Parafia ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Nagłośnienie Kościoła ()?

Zdaniem Wnioskodawcy, Rzymskokatolicka Parafia nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Nagłośnienie Kościoła ().

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Rzymskokatolicka Parafia nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7. Rzymskokatolicka Parafia aktualnie realizuje projekt pn. Nagłośnienie kościoła (). Projekt jest realizowany w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na podstawie umowy z Województwem o przyznanie pomocy z dnia 29 maja 2017 r. Projekt polegać będzie na montażu kabli, oraz zakupie nagłośnienia wraz z jego montażem w Kościele. Zakup został zrealizowany w firmie, która została wyłoniona po przeprowadzeniu postępowania konkurencyjnego wyboru wykonawców, poprzez zamieszczenie zapytania ofertowego na stronie internetowej ARiMR. Nagłośnienie będzie wykorzystywane podczas koncertów, prób scholii i chóru. Wszystko przyczyni się do aktywizacji społeczeństwa, szczególnie młodzieży. Nastąpi integracja kultury ze sztuką. Parafia nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie wykonuje działalności, o której mowa w art. 5 ww. ustawy. Parafia nie korzysta za zwolnienia podmiotowego na mocy art. 113 ust. 1 ustawy. Towary i usługi zakupione w celu realizacji wskazanego projektu nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Efekty projektu nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, nie będzie dla ww. Parafii generowany jakikolwiek obrót.

Wątpliwości Wnioskodawcy, dotyczą kwestii, czy Rzymskokatolicka Parafia ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Nagłośnienie Kościoła ().

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca Parafia nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Towary i usługi zakupione w celu realizacji wskazanego projektu nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Nagłośnienie Kościoła ().

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej