Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4012.413.2017.1.JK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 31.10.2017, sygn. 0112-KDIL2-2.4012.413.2017.1.JK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2017 r. (data wpływu 22 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat realizuje projekt Kompleksowa inwestycja w kształcenie zawodowe (). Projekt realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, oś priorytetowa XIII infrastruktura dla usług użyteczności publicznej. Działanie 8.2. Uzupełnienie deficytów w zakresie infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej 8.2.2. Infrastruktura edukacyjna na obszarze A. Obszaru Funkcjonalnego.

Projekt jest realizowany w okresie od dnia 1 września 2017 r. do dnia 30 czerwca 2018 r.

Całkowita wartość projektu wynosi 3.400.916,00 PLN z czego 2.885.576,60 PLN stanowi dofinansowanie ze środków UE oraz 515.339,40 PLN stanowi wkład własny Wnioskodawcy.

Głównym celem projektu jest podniesienie jakości edukacyjnej Zespołu Szkół Mechanicznych oraz Centrum Kształcenia Praktycznego (jednostek organizacyjnych Powiatu) poprzez dostosowanie pracowni komputerowej i elektrycznej ZSM oraz wyposażenia dla kierunku mechanicznego, elektrycznego i samochodowego w CKP na potrzeby kształcenia w zawodach. Realizacja projektu przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności kształcenia zawodowego w ZSM oraz doprowadzi do rozwiązania problemu niedostosowanej infrastruktury technicznej i wyposażenia ZSM do realizacji nowoczesnego kształcenia zawodowego i wymogów ośrodka egzaminacyjnego.

Zakres projektu obejmuje wyposażenie parku maszynowego, bazy dydaktyczno-technicznej w sprzęt, narzędzia, urządzenia służące doskonaleniu zawodowemu i praktycznej nauce zawodu oraz remont centrów kształcenia zawodowego i praktycznego w Zespole Szkół Mechanicznych w Centrum Kształcenia Praktycznego. Zespół Szkół Mechanicznych i Centrum Kształcenia Praktycznego są placówkami oświatowymi realizującymi zadania dydaktyczno-oświatowe w zakresie szkolnictwa ponadgimnazjalnego. Wszystkie powiatowe jednostki oświatowe w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, co do zasady nie są uznawane za podatnika podatku VAT. Centrum Kształcenia Praktycznego w ograniczonym zakresie prowadzi działalność opodatkowaną określonymi stawkami VAT, dotyczącą prowadzenia Stacji Kontroli Pojazdów w myśl art. 83 ust. 2a ustawy Prawo o ruchu drogowym, jak też działalność zwolnioną od podatku (na podstawie art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług), a chodzi tu o przeprowadzanie kursów i szkoleń zawodowych oraz wydawanie duplikatów świadectw, duplikatów legitymacji szkolnych, itp., za które pobierane są opłaty.

Wnioskodawca wykonuje zadania własne przypisane ustawami o samorządzie powiatowym oraz innymi ustawami, niezastrzeżonymi dla innych podmiotów. Przedmiotowy projekt będzie wypełniał ten obowiązek przede wszystkim poprzez realizację zadań własnych z zakresu szkolnictwa i edukacji.

Z tytułu realizacji przedmiotowego projektu, Powiat nie będzie osiągał żadnych przychodów. Rozliczanie projektu będzie odbywało się bezpośrednio z Instytucją Zarządzającą, tj. Urzędem Marszałkowskim Województwa.

Ponoszone w ramach realizacji przedmiotowego projektu wydatki będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Wnioskodawcę.

Majątek wytworzony w ramach realizowanego projektu będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności poza działalnością gospodarczą, tj. szkolnictwo i edukacja publiczna, dlatego też towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności poza działalnością gospodarczą.

Po zakończeniu realizacji projektu zakupione w ramach projektu środki trwałe i wyremontowane obiekty pozostaną własnością Powiatu i będą przez niego zarządzane i utrzymywane. W imieniu Powiatu utrzymaniem bazy dydaktyczno-technicznej zajmować się będzie Zespół Szkół Mechanicznych i Centrum Kształcenia Praktycznego jednostki organizacyjne Powiatu. Jednostki te posiadają odpowiednie doświadczenie do utrzymania projektu po zakończeniu jego realizacji. Nie przewiduje się przekazania środków trwałych na własność lub do zarządzania innym jednostkom w całym okresie jej eksploatacji, w tym, co najmniej w okresie 5 lat od daty zakończenia realizacji finansowej projektu. Budżet Powiatu jest w stanie utrzymać bazę dydaktyczno-techniczną z własnych środków budżetowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat ma możliwość prawną obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zamiarem realizacji zadania w ramach Projektu pod nazwą Kompleksowa inwestycja w kształcenie zawodowe ()?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawnej możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług VAT w związku z zamiarem realizacji zadania pod nazwą Kompleksowa inwestycja w kształcenie zawodowe ().

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikającego z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r., poz. 814, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy, Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. transportu zbiorowego dróg publicznych.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym przez Powiat projektem jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Powiat jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym od 14 września 2001 r. z tytułu przekroczenia obrotu ze sprzedaży towarów i usług oraz składa deklarację VAT-7. Powiat w latach 2017-2019 realizuje przedmiotowy projekt. Wydatki poniesione na realizację projektu zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Powiat. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych i nie będą służyły w przyszłości żadnym czynnościom opodatkowanym.

Realizacja projektu będzie związana z wykonywaniem przez powiat zadań dydaktyczno-oświatowych w zakresie szkolnictwa ponadgimnazjalnego. W konsekwencji Powiat nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w wartości całkowitej planowanego przedsięwzięcia. Rozliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług powiązane jest z tym, aby dane zadanie było związane z wykonywanymi przez Powiat czynnościami opodatkowanymi. W tym przypadku realizacja wspomnianego projektu modernizacji bazy dydaktyczno-technicznej ZSM i CKP nie będzie związana z wykonywanymi przez Powiat czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 11.12.2006, Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1868), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Natomiast, zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.

Z opisu sprawy wynika, że Powiat realizuje projekt pn.: Kompleksowa inwestycja w kształcenie zawodowe (). Projekt realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, oś priorytetowa XIII infrastruktura dla usług użyteczności publicznej. Działanie 8.2. Uzupełnienie deficytów w zakresie infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej 8.2.2. Infrastruktura edukacyjna na obszarze A. Obszaru Funkcjonalnego.

Projekt jest realizowany w okresie od dnia 1 września 2017 r. do dnia 30 czerwca 2018 r.

Głównym celem projektu jest podniesienie jakości edukacyjnej Zespołu Szkół Mechanicznych oraz Centrum Kształcenia Praktycznego (jednostek organizacyjnych Powiatu) poprzez dostosowanie pracowni komputerowej i elektrycznej ZSM oraz wyposażenia dla kierunku mechanicznego, elektrycznego i samochodowego w CKP na potrzeby kształcenia w zawodach. Realizacja projektu przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności kształcenia zawodowego w ZSM oraz doprowadzi do rozwiązania problemu niedostosowanej infrastruktury technicznej i wyposażenia ZSM do realizacji nowoczesnego kształcenia zawodowego i wymogów ośrodka egzaminacyjnego.

Zakres projektu obejmuje wyposażenie parku maszynowego, bazy dydaktyczno-technicznej w sprzęt, narzędzia, urządzenia służące doskonaleniu zawodowemu i praktycznej nauce zawodu oraz remont centrów kształcenia zawodowego i praktycznego w Zespole Szkół Mechanicznych w Centrum Kształcenia Praktycznego. Zespół Szkół Mechanicznych i Centrum Kształcenia Praktycznego są placówkami oświatowymi realizującymi zadania dydaktyczno-oświatowe w zakresie szkolnictwa ponadgimnazjalnego. Wszystkie powiatowe jednostki oświatowe w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, co do zasady nie są uznawane za podatnika podatku VAT. Centrum Kształcenia Praktycznego w ograniczonym zakresie prowadzi działalność opodatkowaną określonymi stawkami VAT, dotyczącą prowadzenia Stacji Kontroli Pojazdów w myśl art. 83 ust. 2a ustawy Prawo o ruchu drogowym, jak też działalność zwolnioną od podatku (na podstawie art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług), a chodzi tu o przeprowadzanie kursów i szkoleń zawodowych oraz wydawanie duplikatów świadectw, duplikatów legitymacji szkolnych, itp., za które pobierane są opłaty.

Wnioskodawca wykonuje zadania własne przypisane ustawami o samorządzie powiatowym oraz innymi ustawami, niezastrzeżonymi dla innych podmiotów. Przedmiotowy projekt będzie wypełniał ten obowiązek przede wszystkim poprzez realizację zadań własnych z zakresu szkolnictwa i edukacji.

Z tytułu realizacji przedmiotowego projektu, Powiat nie będzie osiągał żadnych przychodów. Rozliczanie projektu będzie odbywało się bezpośrednio z Instytucją Zarządzającą, tj. Urzędem Marszałkowskim Województwa.

Ponoszone w ramach realizacji przedmiotowego projektu wydatki będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Wnioskodawcę.

Majątek wytworzony w ramach realizowanego projektu będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności poza działalnością gospodarczą, tj. szkolnictwo i edukacja publiczna, dlatego też towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności poza działalnością gospodarczą.

Po zakończeniu realizacji projektu zakupione w ramach projektu środki trwałe i wyremontowane obiekty pozostaną własnością Powiatu i będą przez niego zarządzane i utrzymywane. W imieniu Powiatu utrzymaniem bazy dydaktyczno-technicznej zajmować się będzie Zespół Szkół Mechanicznych i Centrum Kształcenia Praktycznego jednostki organizacyjne Powiatu. Jednostki te posiadają odpowiednie doświadczenie do utrzymania projektu po zakończeniu jego realizacji. Nie przewiduje się przekazania środków trwałych na własność lub do zarządzania innym jednostkom w całym okresie jej eksploatacji, w tym, co najmniej w okresie 5 lat od daty zakończenia realizacji finansowej projektu. Budżet Powiatu jest w stanie utrzymać bazę dydaktyczno-techniczną z własnych środków budżetowych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Powiat ma możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: Kompleksowa inwestycja w kształcenie zawodowe ().

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem, warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując ww. projekt nie działa w charakterze podatnika VAT, lecz jako organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany czyli ustawą o samorządzie powiatowym, a efekty realizacji tego zadania nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług jak wskazał Wnioskodawca majątek wytworzony w ramach realizowanego projektu będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności poza działalnością gospodarczą, tj. szkolnictwo i edukacja publiczna, dlatego też towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności poza działalnością gospodarczą.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa, w związku z realizacją przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją ww. projektu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do obniżenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca nie działa jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją ww. projektu nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej